بازیگران بورس (7 بهمن)

اختیار معاملات سهام در دست گروه بانکی‌

معاملات روز یکشنبه در حالی با تغییر مالکیت به سمت زمین بازی سهامداران خرد همراه شد که خریدهای پرحجم حقیقی‌ها در نمادهای بانکی، عامل اصلی در این تغییر جهت بود. به این ترتیب در جریان معاملات روز یکشنبه 57میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: معامله‌گران حقوقی و حقیقی در روز یکشنبه به خریدهای خود در سهام نمادهای بانکی ادامه دادند، اما این خریدها با حجم به مراتب بالاتری نسبت به روزهای قبل ادامه یافت. جمع‌آوری سهام بانک صادرات ، ملت و تجارت توسط سهامداران حقیقی و خرید سهام بانک پاسارگاد توسط سهامداران عمده سبب شد خالص خرید حقیقی‌ها در گروه بانکی به 70میلیارد تومان برسد.

الف)‌ بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در بازار روز یکشنبه توجه زیادی به خرید سهام بانکی‌ها شد. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد بانک صادرات بود که با انتقال بیش از 42میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد این نماد همراه شد. در حالی هر سهم «وبصادر» در بازار امروز نوسان مثبت 5درصدی را تجربه کرد که در پایان صف خرید قابل‌توجهی برای این نماد باقی ماند. البته عرضه سهم از سوی دو حقوقی «وبصادر» تا حدودی تقاضای مزبور را تعدیل کرد. به‌طوری‌که صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهر صادرات و شركت خدمات پشتيباني مهر 78 هر کدام 10میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کردند.

بانک ملت و بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بودند. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» به بیش از 17میلیارد تومان رسید؛ در حالی 37میلیون سهم مزبور توسط سهامدار عمده «وبملت» یعنی شركت سرمايه‌گذاري صباتامين عرضه شد که دو حقوقی دیگر نیز عرضه‌هایی در این نماد داشتند. بر این اساس خروج 15میلیون سهم از پرتفوی صندوق سرمايه‌گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي و واگذاری یک میلیون و 500هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت از جمله عرضه‌های صورت گرفته در نماد «وبملت» بود.

در نماد بانک تجارت نیز 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این راستا شركت خدمات پشتيباني مهر78 به عنوان سهامدار عمده «وتجارت» به عرضه‌های خود در این سهم ادامه داد و امروز نیز حدود 3میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

اما در مقابل بانک پاسارگاد در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وپاسار» به 3.5میلیارد تومان رسید که دانش گستران آتي سازپويا، مطابق با روال روز گذشته، امروز نیز به خرید سهم پرداخت و یک میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در نماد بانک خاورمیانه نیز سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن به خریدهای خود ، البته با حجم به مراتب بالاتری نسبت به روزهای قبل ادامه داد. به‌طوری‌که این حقوقی امروز 7میلیون و 500هزار سهم «وخاور» را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد مبارکه اصفهان با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس سرمايه‌گذاري صدرتامين، بیش از 30میلیون سهم «فولاد» را واگذار کرد. اما در مقابل فولاد خوزستان شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس سرمايه‌گذاري سامان مجد امروز نیز حدود 700هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد. در همین راستا مس‌ شهيد باهنر با خرید 20هزار سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی همراه شد.

ج) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که سرمايه‌گذاري سمند اقدام به واگذاری 15میلیون سهم «خودرو» کرد. این در حالی است که همین حقوقی یعنی سرمايه‌گذاري سمند به عنوان سهامدار عمده در نماد مهرکام پارس، حدود 4میلیون سهم را خریداری کرد.

Submitted by admin on