تعطیلی معدن بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان

10:40 - 1400/01/21
با شکست سد در معدن آهن متعلق به کمپانی وله (Vale) در برزیل و تلاش برای یافتن بازماندگان، 26 میلیون تن سنگ آهن از چرخه تولید خارج شد.
تعطیلی معدن بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان

دنیای بورس:

به گزارش رویترز، دیروز پس از شکسته شدن سد در معدن سنگ آهن فیجائو در ایالت میناس گرایس برزیل، سیلی به حجم 12 میلیون لیتر از گل و لای به همراه پس‌ماندهای معدنی، سایت معدن و شهر برومادینیو را در نوردید . در پی این حادثه صدها نفر از معدن‌کاران ناپدید شدند و تاکنون مرگ 34 نفر تایید شده است. تعداد زیادی از کارگران در هنگام وقوع حادثه در محوطه معدن حضور داشتند.

معدن فیجائو یکی از چهار معدن مجموعه سنگ آهن «Paraoeba» متعلق به کمپانی وله (Vale) برزیل است. بیش از 7 درصد سنگ آهن تولیدی کمپانی وله (26 میلیون تن) در سال 2017 از این مجموعه استخراج شد که سهم معدن فیجائو 7.8 میلیون تن بود. کمپانی وله بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان محسوب می‌شود و سالانه بیش از 360 میلیون تن سنگ آهن تولید می‌کند.

پس از وقوع این حادثه 1.6 میلیارد دلار از دارایی‌های این شرکت به منظور جبران خسارت توسط دادگاه ایالتی بلوکه شد. تعطیلی سایت معدن نیز تولید این کمپانی را تحت فشار قرار داد و سهام این شرکت در آخرین معاملات بیش از 8 درصد افت کرد. با بروز این حادثه احتمال رفع محدودیت‌های بخش معدن برزیل توسط بولسونارو (رئیس جمهور برزیل) کاسته شد و امید فعالان بازار به بهبود وضعیت بخش معدن این کشور به یاس گرایید.

از خط تولید خارج شدن بیش از 7 درصد سنگ آهن بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان احتمالا قیمت این کالای خام را در بازار جهانی تحت تاثیر قرار خواهد داد و انقباض مجرای عرضه از افزایش قیمت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

لازم بذکر است که در نوامبر 2015 حادثه مشابهی در معدن سامارکو رخ داد که تحت نظارت شرکتی مشترک بین کمپانی وله و شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون استرالیا (BHP Billiton) فعالیت می‌کرد. با این حال در زمان وقع آن حادثه قیمت سنگ آهن در کف قیمتی به سر می‌برد و انقباض سمت عرضه تاثیر چندانی بر قیمت سنگ آهن نداشت.