بازیگران بورس (6 بهمن)

آغاز هفته بورس با خرید سهام بانکی‌ها

10:40 - 1400/01/21
نخستین روز کاری هفته در حالی با کاهش 463واحدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این روز سهامداران عمده با جمع‌آوری سهام و حمایت از بازار، توانستند بیش از 13میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند.
آغاز هفته بورس با خرید سهام بانکی‌ها

دنیای بورس: در این روز معامله‌گران چه حقوقی و چه حقیقی به خرید سهام نمادهای بانکی پرداختند. در حالی خریدهای پرحجم سهامداران عمده در نماد بانک ملت ادامه یافت که در مقابل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک تجارت تمایل نشان دادند. به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت‌های مزبور به خالص خرید 600میلیون تومانی حقیقی‌ها ختم شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در بازار روز شنبه توجه زیادی به خرید سهام بانکی‌ها شد. در این میان بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد بانک ملت بود که با انتقال حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقوقی «وبملت» همراه شد. در این میان 2میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد.

در مقابل بانک تجارت با استقبال سهامداران خرد همراه شد. به‌طوری‌‌که 9.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این راستا خدمات پشتيباني مهر78 به عنوان سهامدار عمده «وتجارت» اقدام به عرضه 14میلیون سهم کرد.

اما دیگر نمادهای بانکی از حمایت سهامدار عمده برخوردار شدند؛ دانش گستران آتي سازپويا به عنوان حقوقی فعال در بانک پاسارگاد، 1.1میلیون سهم مزبور را خریداری کرد. در نماد بانک خاورمیانه نیز سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن به خریدهای خود ادامه داد و امروز نیز 90هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.  بانک صادرات نیز دیگر نمادی بود که با استقبال سهامداران عمده روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که 100هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد.

در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني بانك سينا به عنوان حقوقی فعال در بانک سینا، یک میلیون و 300هزار سهم را جمع‌آوری کرد.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خوزستان تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده را شاهد بود. بر این اساس سرمايه‌گذاري سامان مجد امروز نیز حدود 600هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد. صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده «فخوز» ، 500هزار سهم مزبور را جمع‌آوری کرد. ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز در این روز خرید 400سهم توسط شركت سرمايه‌گذاري صدرتامين را تجربه کرد.

اما در مقابل فروسيليس‌ ايران‌ با عرضه قابل‌توجه از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که بیش از 14میلیون سهم «فروس» توسط شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات به فروش رفت.

ج)‌ شرکت‌های معدنی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده از نمادهای این گروه دارد؛ به‌طوری‌که در نماد گل‌گهر ، خرید 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر صورت گرفت.

در همین راستا صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان سهامدار عمده در نماد توسعه معادن و فلزات، به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 100هزار سهم را خریداری کرد.