گزارش پلاتس از بازار محصولات پتروشیمی

جهش 10 درصدی قیمت اتیلن در هفته‌ای که گذشت

10:35 - 1400/01/21
در هفته اخیر روندی مبهم بر بازار محصولات پتروشیمی در آسیا حکم بود و در این میان اتیلن توانست با ثبت افزایش قیمتی نزدیک به 10 درصد ، بهترین عملکرد را به نام خود به ثبت برساند. پی‌‌وی‌سی و استایرن مونومر نیز از دیگر محصولاتی بودند که با افزایش قیمت هفتگی به کار خود پایان دادند.
جهش 10 درصدی قیمت اتیلن در هفته‌ای که گذشت

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: این هفته اتیلن با افزایش قیمتی بیش از 9 درصد مواجه شد. رشد قیمت این محصول بیشتر ناشی از محدودیت عرضه به تبع خروج ناگهانی یکی از استیم کراکر‌های بزرگ چین بود. بهبود تقاضا نیز در صعود قیمت این محصول تاثیرگذار بود. همچنین  در جنوب شرق آسیا سطح تقاضا از سوی واحدهای پایین دستی افزایش یافت.

پروپیلن: این هفته پروپیلن در بازارهای آسیایی تغییر قیمت چندان ملموسی را تجربه نکرد. با وجود افت هفتگی قیمت در بازار چین، در اواخر هفته شاهد بهبود معاملات بودیم. به گفته فعالان بازار سطح تقاضا برای پروپیلن با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو از سوی مصرف‌کنندگان این محصول به منظور تجدید موجودی انبار در حال افزایش است.

پی‌وی‌سی: این هفته بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا قیمت پیشنهادی فروش این محصول را در قراردادهای ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه به میزان 20 دلار بالا بردند و همین امر به تحریک قیمت نقدی در بازار وارداتی منجر شد.

پلی‌اتیلن‌: در آستانه تعطیلات سال نو قمری در چین، تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن در بازارهای وارداتی آسیا کاهش یافته و همین امر به تزلزل قیمت این محصولات منجر شده است. کاهش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی نیز در افت قمیت این محصول تاثیرگذار بود.

پلی‌پروپیلن: بازار پلی‌پرولین معاملات کم‌نوسانی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت و تغییر قیمت قابل ذکری در بازار رقم نخورد. به گفته برخی از معامله‌گران، کماکان پنجره آربیتراژی میان چین و آمریکا باز است اما نیازهای متفاوت بازار آمریکا به مواد بسته‌بندی، فرصت چندانی را برای صادرات این محصول از چین به این کشور فراهم نمی کند.

بوتادین: افت قیمت بوتادین در بازار داخلی چین قیمت‌های وارداتی این محصول را نیز زیر فشار قرار داد. شرکت سینوپک این هفته قیمت فروش قراردادی خود را در شرق چین با کاهشی 500 یوانی به 11 هزار یوان رساند. به گفته فعالان بازار سطح تقاضا در بازار چین  این هفته چندان قوی نبود.

استایرن مونومر: این هفته معاملات استایرن با رونق نسبی مواجه بود. افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در بهبود معاملات این محصول تاثیر شایانی داشت. با این وجود شاهد افزایش 17 درصدی سطح ذخایر استایرن در چین بودیم.

مونواتیلن گلایکول: فعالان بازار معتقدند  که روند حاکم بر بازار MEG در سال جاری هنوز مبهم بوده و همین امر بر تردید معامله‌گر‌ان افزوده است. بالا بودن ذخایر این محصول در بنادر شرق چین یکی از علل اصل ایجاد فشار بر معاملات نقدی به حساب می‌آید. در پایان هفته سطح ذخایر در این منطقه به حدود 902 هزار تن رسید.

منبع: پلاتس

جهش 10 درصدی قیمت اتیلن در هفته‌ای که گذشت13