در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

تقویت خوش‌بینی‌ها به صعود بورس

10:35 - 1400/01/21
دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بازار سهام با رشد 0.5 درصدی شاخص کل به پایان رسید. با وجود روند کم‌نوسان قیمت‌ها طی هفته گذشته، عمده سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. در این گزارش عمده دلایل امیدواری کارشناسان و سهامداران به صعود ملموس شاخص کل و همچنین پیش‌بینی سهامداران از علل فشار بر این نماگر مطرح شده است.
تقویت خوش‌بینی‌ها به صعود بورس

دنیای بورس:

کارشناسان

صعودی: 87 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی دنیای بورس روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. به اعتقاد این افراد رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی و به ویژه نفت (بازگشت به سطح 60 دلاری) یکی از مهمترین دلایل تقویت کننده سهام طی روزهای آتی خواهد بود. جایی که  کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در کنار برخی از سیاست‌های اقتصادی این دو کشور زمینه را برای تقویت بازارهای جهانی فراهم کرده است. با این حال یکی دیگر از دلایل بازگشت نگاه‌ها به بورس در اظهار نظرات این کارشناسان به گزارش‌های قابل توجه شرکت‌های فعال در بورس طی فصل پاییز بر می‌گردد. به نظر می‌رسد انعکاس افزایش میزان فروش شرکت‌ها تحت تاثیر صعود دلار در فصل پاییز در گزارش‌های فعالیت ناشران بورسی بتواند محرک توجه دوباره به معاملات سهام باشد. در این میان همچنان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها اقبال سهامداران از سهام برخی شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت. بسته تجاری اروپا در حمایت از برجام نیز به نقل یک مقام اروپایی به زودی ارائه خواهد شد و این امر نیز می‌تواند با کاهش نگرانی‌ها از محل برجام عامل تقویت قیمت سهام در بورس طی هفته جاری باشد.

کم‌نوسان: 13 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص اصلی بازار سهام در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان می‌گویند: علی‌رغم تقویت عوامل بنیادی همچون روند بازارهای کالایی و به ویژه نفت ، نگرانی‌های سیاسی با تداوم عملکرد خصمانه دولت آمریکا بر علیه ایران افزایش یافته است. در این میان اروپا نیز سازوکار جدید تجاری خود با ایران را رونمایی نکرده است و این مورد با سیطره بی اعتمادی احتیاط سهامداران را افزایش خواهد داد. در مجموع در شرایط کنونی برای رشد شتابان قیمت سهام، محرک قابل توجهی نیاز است که بتواند بر نگرانی‌های موجود در عرصه اقتصادی و سیاسی غلبه کند و رشد قیمت سهام را به همراه داشته باشد. تا مادامی که این امر رخ ندهد قیمت سهام در یک روند کم دامنه نوسان خواهد کرد.

سهامداران:

صعودی: 73 درصد  سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل بورس را صعودی ارزیابی کرده اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام در روزهای اخیر از چند منظر مناسب است. افزایش قیمت نفت و بهبود وضعیت بازارهای کالایی و همچنین افزایش نرخ دلار شرایط برای صعود قیمت‌ها را فراهم کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد شاخص سهام به واسطه رشد قیمت این نمادها که ارزش بازار بالایی دارند، ادامه یابد. در تقویت این فضا گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌ها حالا موثر افتاده است و بسیاری دیگر از صنایع نیز از ناحیه افزایش نرخ فروش و تسعیر دارایی ارزی پتانسیل صعود دارند، به نظر می‌رسد در چنین فضایی شاخص کل بتواند با صعود مواجه شود.

کم نوسان: 16 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این دسته، شرایط پیرامون بورس نسبت به هفته گذشته تفاوت چندانی نداشته است و بازار بهانه خاصی برای صعود ندارد. علاوه بر این نگرانی خاصی نیز در جهت فشار بر قیمت سهام وجود ندارد و بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم نوسانی را در پی بگیرد.

نزولی: 11 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران می‌گویند نگرانی‌ها در عرصه سیاسی افزایش یافته است و در شرایط فعلی پس از رشد قیمت سهام در سه هفته ابتدای زمستان این احتمال وجود دارد که فشار فروش افزایش یابد و افت قیمت سهام رخ دهد.