بازیگران بورس (22 دی)

چرخش نگاه معامله‌گران به نمادهای دارویی

رصد تغییر مالکیت‌ها در معاملات نخستین روز کاری هفته نشان از آن دارد که هر چند سهامداران خرد برای پنجمین روز متوالی خالص جابجایی‌ها را در زمین خود حفظ کردند، اما خریدهای پرحجم سهامداران عمده نیز سبب شد تا خالص این رقم به کمتر از 2میلیارد تومان برسد.

دنیای بورس: بررسی جزییات جابجایی‌های مزبور نشان از فعال شدن سهامداران خرد در نمادهای گروه دارویی دارد. به‌نظر می‌رسد چرخش نگاه حقیقی‌ها به سمت نمادهای کوچک، این‌بار به خرید سهام گروه دارویی جلب شده است؛ به‌طوری‌که این گروه از معامله‌گران با خریدهای قابل‌توجه خود در نمادهای دارویی، توانستند خالص خریدی معادل 13میلیارد تومان را در این گروه ثبت کنند. بر این اساس در معاملات روز گذشته حدود یک میلیارد و 800میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

 در صدر خریدهای مزبور، تمایل به جمع‌آوری سهام داروسازی دکتر عبیدی قرار داشت؛ «دعبید» پس از عدم تائید معاملات در روز چهارشنبه، امروز به گردونه معاملات بازگشت و با خالص خرید 8.5 میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران حقیقی بازار همراه شد. در این میان دو سهامدار عمده «دعبید» به عرضه سهم پرداختند؛ به‌طوری‌که 2میلیون و 200هزار سهم از سوی شركت كوبل دارو و یک میلیون و 300هزار سهم نیز توسط گروه مديريت سرمايه ليان به فروش رفت.

نماد معاملاتی سبحان دارو از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این روز بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در نماد مزبور به 3.5 میلیارد تومان رسید. در این میان شركت سرمايه‌گذاري سبحان، عرضه 4میلیون سهم را در این نماد رقم زد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از آن دارد که نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند. بر این اساس بیش از 8میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد. در این میان بانک ملت در صدر خرید معامله‌گران حقوقی بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبملت» به حدود 4میلیارد تومان رسید. یک میلیون و 400هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد.

در همین راستا سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک خاورمیانه، اقدام به خرید 400هزار سهم کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید 100هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات دنبال شد. این در حالی است که پست بانک ایران با تداوم عرضه توسط سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 10میلیون سهم «وپست» را صندوق بازارگرداني پست بانك ايران واگذار کرد.

در میان نمادهای فولادی نیز، فولاد خوزستان با خرید سهم از سوی دو حقوقی روبه‌رو شد؛ سرمايه‌گذاري سامان مجد و صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر در مجموع حدود یک میلیون سهم «فخوز» را خریداری کردند. در میان نمادهای پالایشی نیز، پالایش نفت بندرعباس خرید 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر را تجربه کرد. سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سایپا، یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

Submitted by admin on