صعود فلزات با تداوم روند نزولی شاخص دلار

10:29 - 1400/01/21
در معاملات روز جمعه بار دیگر دلارآمریکا عملکردی ضعیف را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به ثبت رساند و همین امر به بهبود تقاضا برای فلزات پایه منجر شد.
صعود فلزات با تداوم روند نزولی شاخص دلار

روز گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که این نهاد با توجه به میزان تورم در این کشور می‌تواند در اجرای سیاست های پولی خود صبور باشد. در عین حال نایتپب بپرئیس فدرال رزور نیز در سخنانی رویکرد محتاطی را در زمینه افزایش نرخ بهره در پیش گرفت و همین امر احتمال تداوم روند افزایش نرخ بهره را تضعیف کرد. به تبع این امر بار دیگر دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان زیر فشار قرار گرفت.

در معاملات امروز شاخص دلار با افتی 0/2 درصدی به 95/3 واحد رسیده است. کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مطرح منجر به بهبود تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری شده است.

در این میان روز گذشته آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده چین در ماه دسامبر منتشر شد و نتیجه این دو گزارش ضعیف‌تر از پیش‌بینی موسسات مالی و تحقیقاتی بود. انتشار این گزارش‌ها کمی فعالان بازار فلزات را نسبت به چشم انداز تقاضا برای این محصولات از سوی چین نگران کرده است. در این میان اما افزایش احتمال توافق تجاری چین و آمریکا کمی از شدت نگرانی ها کاسته است. پس از مذاکرات سه روز هیات های تجاری دو کشور در پکن، طرفین از احتمال برگزاری دور جدید مذارکرات در ماه جاری میلادی خبر دادند.

در برهه کنونی هر تن مس در معالات آتی لندن با رشدی 1/1 درصدی به 5981 دلار رسیده و آلومینیوم 0/1 درصد گران شده و در سطح 1874 دلار قرار گرفته است. روی با ثبت افزایش قیمتی یک درصدی در سطح 2543 دلار معامله می‌شود و در این میان قیمت سرب 0/9 درصد بالا رفته و در سطح 1994 دلار قرار گرفته است.