بازیگران بورس (17 دی)

برتری سهامداران خرد با سوخت پالایشی

سهامداران خرد در دومین روز پیاپی به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و توانستند تغییر مالکیت را در اختیار داشته باشند.

دنیای بورس: در معاملات روز دوشنبه حدود  50 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نمادهای پالایشی به ثبت رسید؛ به‌طوریکه به دنبال جهش بهای نفت، نمادهای زیرمجموعه گروه فرآوده‌های با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شدند. البته خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 20میلیارد تومان رسید.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها در نمادهای پالایشی بود. در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت تبریز قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «شبریز» به  حدود 9میلیارد تومان رسید. پالایش نفت بندرعباس نیز با تداوم خرید از سوی صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که این صندوق در معاملات امروز نیز حدود 100هزار سهم را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های رایانه‌ای: گروه رایانه نیز با خالص خرید حدود 9 میلیارد تومانی از سوی بازیگران خرد بازار همراه شد. در این میان نماد معاملاتی پرداخت الكترونيك سامان كيش بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی را تجربه کرد؛ به‌طوریکه حدود 4.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در این نماد سرمايه‌گذاري سرآمد اندوخته سازان فردا به عنوان سهامدار عمده «سپ» اقدام به عرضه 3میلیون و 200هزار سهم کرد.

كارت اعتباري ايران كيش نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. بر این اساس شركت سرمايه‌گذاري توسعه گوهران اميد، 5میلیون سهم مزبور را عرضه کرد. این در حالی است که تجارت الكترونيك پارسيان با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. سرمايه‌گذاري آتيه پارسيس پارس به‌همراه بیمه پارسیان در مجموع 60هزار سهم «رتاپ» را خریداری کردند.

ج) شرکت‌های خودرویی: زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 6.6میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها بود. ایران‌خودرو هم شاهد عرضه 5میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند بود. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد مهرکام پارس نیز اقدام به فروش 3میلیون سهم کرد.

این در حالی است که سایپا از تداوم حمایت توسط سهامدار عمده برخوردار شد؛ به‌طوری‌که سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا امروز نیز یک میلیون سهم دیگر «خساپا» را به پرتفوی خود افزود.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که نماد معاملاتی پست بانك ايران مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب امروز بیش از 6میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «وپست افزوده شد. در این میان 10میلیون سهم مزبور توسط صندوق بازارگرداني پست بانك ايران عرضه شد.

این در حالی است که بانک صادرات خرید 100هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهر صادرات را تجربه کرد. بانک خاورمیانه نیز دیگر نماد بانکی بود که خرید از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که بیش از 11میلیون سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن و 650هزار سهم نیز توسط سرمايه‌گذاري سمند خریداری شد.

ه) شرکت‌های معدنی: نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی در بازار امروز مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند و خالص خریدی در حدود 3میلیارد تومان در کارنامه سهامداران عمده معدنی ثبت شد. در این میان نماد معاملاتی توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌، بیشترین خرید را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد که با خالص خرید 2 میلیارد تومانی سهامداران عمده روبه‌رو شد. در این میان صندوق توسعه معادن وفلزات آرمانی به عنوان سهامدار عمده در «ومعادن» بیش از 6میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

ی) گروه فلزات اساسی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نشان از آن دارد که سهامداران عمده عرضه‌های پرحجمی در نماد فولاد خوزستان داشتند. در صدر این فروش‌ها، عرضه بیش از 24میلیون سهم «فخوز» توس گروه توسعه اقتصادي پايندگان قرار داشت. البته در نماد «فخوز» دیگر سهامدار عمده یعنی سرمايه‌گذاري سامان مجد، اقدام به خرید 10هزار سهم کرد.

Submitted by admin on