بازیگران بورس (16 دی)

خریدهای پرحجم سهامداران در نمادهای بانکی

10:26 - 1400/01/21
سهامداران خرد بازار به واسطه خریدهای پرحجم در نمادهای بانکی، جابه‌جایی‌ها را در معاملات روز یکشنبه را در اختیار گرفتند. بر این اساس در معاملات این روز حدود 30میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
خریدهای پرحجم سهامداران در نمادهای بانکی

دنیای بورس: بررسی جزییات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که بیشترین توجه سهامداران خرد در خرید نمادهای گروه بانکی بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید در نماد بانک ملت به بیش از 22میلیارد تومان رسید. در این میان دو سهامدار عمده «وبملت» اقدام به عرضه سهام این نماد بانکی کردند. بر این اساس 10میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی و 1.5میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

پست بانک نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید قابل‌توجه از سوی سهامداران خرد را تجربه کرد. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود 9میلیارد تومان رسید. بانک تجارت نیز با جابجایی 5.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها، از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود . در این میان حدود 18میلیون سهم مزبور از سوی سهامدار عمده یعنی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ايران عرضه شد. این در حالی است که بانک خاورمیانه خرید 1.6میلیون سهم از سوی سرمايه گذاری سمند را تجربه کرد.

اما در مقابل سهامداران عمده به خرید سهام نمادهای گروه پتروشیمی و پالایشی تمایل نشان دادند. در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنايع‌ شيميايی ‌ايران قرار داشت که با خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی حقوقی‌ها روبرو شد. در این میان 3سهامدار عمده «شیران» به خرید سهم پرداختند؛ خرید 2میلیون سهم ‌از سوی شركت بازرگانی وخدمات بندری ايران ، 250هزار سهم از سوی گروه سرمايه‌گذاری آتيه دماوند و 100هزار سهم توسط شركت رفاه انديش سرمايه انسانی صنعت ومعدن از جمله این خریدها بود.

در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید ثبت شده از سوی سهامداران عمده در نماد پالایش نفت اصفهان بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود 3میلیارد تومان رسید.

الف) شرکت‌های معدنی: در نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی نیز چادرملو خرید 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر را خریداری کرد. همچنین روندی مشابه در نماد چادرملو نیز شکل گرفت. به‌طوری‌که این صندوق به عنوان سهامدار عمده در «کچاد» نیز 500هزار سهم را به پرتفوی خود افزود. صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از یک میلیون و 600هزار سهم را جمع‌آوری کرد.

این در حالی است که معدنی دماوند با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس بیش از 100هزار سهم مزبور توسط  گروه مالی سپهرصادرات به فروش رفت.

ب) گروه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادها فلزی نیز نشان از آن دارد که فولاد خوزستان خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ در حالی گروه توسعه اقتصادی پايندگان به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 32میلیون سهم دیگر را واگذار کرد که در مقابل شركت سرمايه‌گذاری سامان مجد اقدام به خرید 450هزار سهم مزبور کرد.

صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد مبارکه اقدام به خرید یک میلیون و 500هزار سهم کرد.