تکلیف صادرکنندگان در استفاده از ارز برای واردات

10:26 - 1400/01/21
بانک مرکزی دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات در سامانه‌ ثبت سفارش را ابلاغ کرد تا تکلیف صادرکنندگان در استفاده از ارز برای واردات مشخص شود.

بانک مرکزی: دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات در سامانه‌ ثبت سفارش توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

براین اساس برای آن‌ دسته از صادرکنندگانی که تاکنون نسبت به ثبت اطلاعات مرتبط با واردات در مقابل صادرات و واگذاری پروانه‌های صادراتی در سامانه‌ تامین ارز و جامع تجارت اقدام نکرده اند، دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات منتشر شد.

به این ترتیب در صورتی که صادرکنندگان تمایل داشته باشند ارز حاصل از صادرات را جهت واردات استفاده کنند، لازم است در عملیات ثبت سفارش، نوع عملیات ارزی را بانکی و قسمت تامین ارز را از محل صادرات، انتخاب و پس از نهایی کردن ثبت سفارش به بانک عامل مراجعه کرده و درخواست گواهی ثبت آماری از نوع ارز اشخاص از محل صادرات کنند.

در صورت تایید گواهی توسط بانک مرکزی، لازم است بانک عامل ضمن اخذ وثایق مطابق بند ی بخش اول مجموعه مقررات ارزی، اطلاعات پروانه‌های صادراتی موردنظر را از بازرگان اخذ کرده و در سامانه تامین ارز ثبت کند. پس از آن بازرگان می‌تواند پرداخت ارز به فروشنده خارجی و واردات کالا را انجام دهد.

برای مواردی که بازرگان پیش از این، اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات به فروشنده خارجی کرده و به ازای آن اطلاعات پروانه‌های صادراتی توسط بانک عامل در سامانه تامین ارز ثبت نشده، لازم است در صورت مغایرت نوع عملیات ارزی و تامین ارز ثبت سفارش و گواهی ثبت آماری با موارد اشاره شده، نسبت به ویرایش ثبت سفارش خود در سامانه جامع تجارت و ویرایش نوع نرخ گواهی ثبت آماری در بانک عامل اقدام کند.