سیاست حذف 4 صفر پولی ملی

10:26 - 1400/01/21
بانک مرکزی اعلام کرد لایحه حذف چهار صفر از پول ملی دیروز از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شد.

بانک مرکزی: رئیس بانک مرکزی ایران در جمع اعضای فراکسیون ولایی مجلس عنوان کرد: نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیاردی ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، عبدالناصر همتی می‌گوید: سیاست‌گذار پولی در نظر دارد ۴ صفر را از پول حذف کند که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود. به گفته وی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی روز گذشته از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع تر این مهم به نتیجه برسد.

حذف صفر از پول ملی، سال‌هاست که در ایران مطرح بوده است. بانک مرکزی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس جمهوری پیشین، درباره نام واحد پولی آینده با راه‌اندازی سایت «طرح اصلاح پول ملی» نظرخواهی از شهروندان را آغاز کرد اما در نهایت این طرح ناتمام ماند.

در همین حال یک مقام آگاه در بانک مرکزی تاکید کرد برای آماده‌سازی مقدمات اجرای طرح حذف صفر‌ها از پولی ملی به 2 سال زمان نیاز است و این طرح در کوتاه مدت قابل اجرا نیست. پیش از این مسئولان بانک مرکزی حذف صفر‌ها از پول ملی را منوط به کنترل پایدار نرخ تورم عنوان می‌کردند و معتقد بودند در شرایط تورمی نباید اقدام به حذف صفر‌ها از پول ملی کرد چرا که احتمال گرد شدن ارقام (بهای کالاها و خدمات) به سمت بالا و همچنین بازگشت صفر‌ها پس از چند سال وجود دارد.

نظرگاه مجلس در خصوص سیاست حذف 4 صفر را هم بخوانید: