کارنامه سیاه نفت و محصولات پالایشی در 2018

10:21 - 1400/01/21
نفت خام و محصولات پالایشی سال سختی را پشت سرگذاشتند و افت قیمتی قابل ملاحظه را سال 2018 میلادی تجربه کردند. نفت خام در این مدت بیش از 20 درصد ارزان شد و بنزین و نفتا شدیدترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند. بازار نفت کوره در این میان کمتر از سایر محصولات زیر فشار قرار گرفت.
کارنامه سیاه نفت و محصولات پالایشی در 2018

افزایش تولید و عرضه نفت شیل آمریکا یکی از دلایل اصلی افت قیمت نفت در سال جاری میلادی بود. در عین حال روسیه و عربستان نیز تولید قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساندند و بازار نفت را بیش از پیش زیر فشار قرار دادند.

در سمت تقاضا شاهد نگرانی گسترده فعالان اقتصادی بودیم. با آرام شدن روند رشد اقتصادی چین و همچنین بروز جنگ تجاری تمام عیار میان این کشور و آمریکا، چشم‌انداز تقاضا برای نفت تیره شد و همین امر نیز در کاهش قیمت این محصول تاثیر شایانی داشت.

همچنین افت ملموس شاخص‌های سهام وال استریت در فصل پایانی سال و به ویژه در ماه دسامبر، احتمال پایان یافتن دوران رونق اقتصادی آمریکا را تقویت کرد و همین امر سایه سنگینی بر بازار نفت انداخت.

در این میان آغاز تحریم‌‌های یکجانبه خزانه‌داری آمریکاو علیه فروش نفت ایران و تصمیم اوپک و کشورهای غیر عضو همراه با این سازمان در کاهش مجدد سطح تولید به صورت مقطعی از قیمت نفت حمایت کرد.

در ادامه این مطلب میزان تغییرات قیمت نفت و محصولات پالایشی در سال 2018 میلادی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

کارنامه سیاه نفت و محصولات پالایشی در 20186