بازیگران بورس (4 دی‌)

تداوم حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام

10:18 - 1400/01/21
معامله‌گران حقوقی در حالی تغییر مالکیت‌ها را همچنان در اختیار داشتند که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی این گروه از بازیگران در دو نماد فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بود.
تداوم حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام

دنیای بورس: در دادوستدهای روز چهارشنبه خالص خرید معامله‌گران حقوقی در نماد فولاد مبارکه اصفهان به بیش از 3 میلیارد تومان رسید. در این میان صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده «فولاد» به خرید 600هزار سهم پرداخت. این روند در نماد «تاپیکو» نیز با جابه‌جایی 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی دنبال شد. همچنین 10میلیون و 500هزار سهم «تاپیکو» را سرمايه‌گذاری صباتامين خریداری کرد. بر این اساس در بازار امروز حدود 90 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: در بازار امروز خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در میان نمادهای پالایشی به 8 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود 2 میلیون و 900 هزار سهم به ارزش 2 میلیارد و 800 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده «شبندر» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 2.5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

همچنین صندوق مزبور به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز نیز یک میلیون و 400هزار سهم را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد پالایش نفت تهران با جمع‌آوری بیش از یک میلیون و 200هزار سهم توسط این صندوق دنبال شد.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی‌ها نیز تغییر مالکیت 6 میلیارد و 600 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در این روز سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» اقدام به خرید بیش از 200هزار سهم کرد. این در حالی است که گروه صنعتی پاكشو با عرضه 8میلیون سهم از سوی رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده مواجه شد.

ج) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز توسعه معدنی و صنعتی صبانور خرید 150هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات نیز در این بازار تداوم خرید از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان را تجربه کرد. بر این اساس حدود 4میلیون سهم «ومعادن» توسط این حقوقی خریداری شد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در آنسوی بازار اما بار دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری مورد توجه معامله‌گران خرد قرار گرفتند و خالص خرید 26 میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این میان نماد معاملاتی بانک ملت بیشترین تقاضای حقیقی‌ها را به دنبال داشت. به طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبملت» بالغ بر 11 میلیارد و 800 میلیون تومان بود. در این میان یک میلیون و 500هزار سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

پست بانک ایران از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بود. امروز حدود 34 میلیون سهم «وپست» به ارزش 5 میلیارد و 700 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این راستا حقوقی شرکت یعنی شركت پرشيان فولاد عرضه سنگین و قابل‌توجه 32میلیون سهم را رقم زد.

بانک تجارت نیز دیگر نماد بانکی بود که عرضه سنگین 20میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران را تجربه کرد.

این در حالی است که نماد بانک صادرات شاهد حمایت از سوی گروه مالی سپهرصادرات و صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات بود. به‌طوری‌که این دو حقوقی در مجموع بیش از 3میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کردند.