دیده‌بان بورس سه‌شنبه (4 دی)

10:18 - 1400/01/21
بازار سهام پس از هشت جلسه تجربه عقب‌نشینی متوالی، 2 روز گذشته را بر مدار صعود سپری کرد و با فراز 3 هزار واحدی توانست از میانه کانال 154 هزار کمی فاصله بگیرد. انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در آذر ماه در برخی جهات توانسته به قوت گرفتن خوشبینی‌ها دامن بزند و در برخی دیگر از موارد نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. همچنان عملکرد آخرین ماه پاییزی بسیاری از شرکت‌ها بر روی کدال قرار نگرفته که بازگشایی بازارهای جهانی مجددا نقش پررنگ‌ترین عامل موثر بر معاملات را باز پس گرفته است.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (4 دی)

دنیای بورس: پس از رشد 2143 واحدی نماگر کل بورس در معاملات روز یکشنبه، این نماگر در جلسه پیش 790 واحد دیگر نیز صعود کرد تا خوشبینی‌ها به روند آتی بازار سهام کمی تقویت شود؛ با این وجود معاملات بازارهای جهانی در آخرین روزهای سال میلادی مجددا نگرانی‌های حاکم بر بازار سهام را تشدید کرده است.

آخرین تغییرات از بازارهای جهانی

در معاملات انتهایی شب گذشته نفت مجددا سقوط آزاد دیگری را تجربه کرد. در حالی که آغاز معاملات با رشد قیمت نفت همراه بود رفته‌رفته دامنه تغییرات به محدوده منفی کشیده شد. تا جایی که در آخرین معاملات هر بشکه نفت تگزاس با ریزش 6.34 درصدی به 42.7 دلار رسید و هر بشکه نفت برنت با افت قیمتی 6.23 درصدی کمی بالاتر از 50 دلار قرار گرفت.

با دامنه‌دار شدن ریزش قیمت نفت، سلسله علت‌های مرتبط با این موضوع نیز گسترده‌تر می‌شوند. از تصمیم فدرال رزرو برای رشد 3 مرتبه‌ای نرخ بهره طی سال 2019 گرفته تا تشکیک در اجرایی شدن توافق اوپک در سال آینده عواملی برای از دست رفتن 3 دلار دیگر از قیمت هر بشکه نفت مطرح می‌شود. برخی از کارشناسان نیز افت بیشتر قیمت نفت را متاثر از عوامل سیاسی و نه تنها اقتصادی بر می‌شمارند.

در آخرین مرحله از ریزش قیمت نفت واکنش بورس تهران به این مساله، با شدت نوبت‌های پیش از آن چندان یکسان نبود. سقوط 7.5 درصدی نفت در معاملات میانه هفته گذشته چندان نتوانست بر شدت فشار فروش بیفزاید و یا حتی به تشکیل صف‌های پرتعداد فروش در روز بعد از منجر شود. ارزش اندک معاملات در کنار حجم محدود تغییر مالکیت‌ از سهامداران حقیقی به حقوقی نیز کم‌واکنشی سهامداران نسبت به برهه‌های پیشین را تقویت می‌کرد. باید دید که میزان واکنش به این مساله در معاملات روز جاری تا چه حد خواهد بود.

به طور قطع کاهش درآمدهای نفتی در میان‌مدت چشم‌انداز درآمدهای ارزی کشور را تیره‌تر خواهد کرد؛ همچنان تمرکز فعالان و کارشناسان اقتصادی به مذاکرات چین و امریکا معطوف شده است: جایی که حصول توافق برای خاتمه جنگ تجاری می‌تواند چشم‌انداز تقاضای کالاهای پایه از جمله نفت را دگرگون کند.

در آخرین معاملات شب گذشته فلزات رنگی نیز افت نسبی دیگری را تجربه کردند و هر تن روی با افت حدود یک درصدی قیمت در سطح 2475 دلار قرار گرفت. مس نیز 0.3 درصد ارزش شد و ارقام 5957 دلار را در آخرین داد و ستدها به ثبت رساند.

شرکت‌های بورسی از زاویه عملکرد ماهانه آذر

طی دو روز گذشته گزارش‌های ماهانه برخی از شرکت‌ها بر روی کدال قرار گرفته است. در این میان برخی از عملکردها همچنان نگران‌کننده‌اند. این نگرانی‌ها هم در رابطه با تولید داخل، مشکلات در زمینه فروش محصولات در بازارهای صادراتی و همچنین نرخ‌های فروش قابل رصد است.

عملکرد ایران‌خودرو در آخرین ماه پاییزی همچنان در ادامه روند نگران‌کننده ماه‌های اخیر تداوم یافته است. به شکلی که پایین‌ترین سطح تولید این بزرگ‌ترین خودروساز کشور در آذر ماه ثبت شده است. «دنیای بورس» در گزارش خودروسازان در وضعیت قرمز به بررسی این عملکرد پرداخته است.

گزارش ماهانه «شخارک» همچنان از مشکلات در فروش LPG ها نشانه‌ دارد؛ در کنار این موضوع افت بیش از انتظار نرخ فروش متانول بر ابهامات عملکرد این شرکت در آذر ماه افزوده است. در این رابطه بخوانید: سیگنال‌های نگران‌کننده از متانول و LPG.

در رابطه با عملکرد فولاد مبارکه نیز نگرانی‌هایی در زمینه تولید ورق گرم به چشم می‌خورد. روشن شدن علت این موضوع می‌تواند در راهیابی انتظارات نقش به سزائی داشته باشد.

در سوی مقابل عملکرد شرکت فولاد خوزستان، چه در زمینه تولید و چه در عرصه فروش و همچنین نرخ فروش صادراتی مطلوب و خوشایند است.

همچنین گزارش «زاگرس» از فعالیت آذر ماه در نقطه مقابل عملکرد «شخارک» قرار گرفته است. حضور قدرتمند در هر 2 عرصه تولید و فروش و همچنین نرخ‌های فروش مورد انتظار می‌تواند نشان از آن داشته باشد که تحریم‌ها به خودی خود نتوانسته عملکرد برخی از شرکت‌های بزرگ را محدود سازد. از این منظر عملکرد «زاگرس» در آذر ماه بر روی ریل انتظارات «دنیای بورس» قرار دارد.

بازنگری آخرین عوامل بازی‌ساز بورس

به نظر می‌رسد عمده عواملی که طی روزهای اخیر فضای دادوستدهای بورسی را احاطه کرده است به تغییر قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همین‌طور گزارش‌های ماهانه گره می‌خورد.

در این بین همچنان جو هیجانی در گروه نمادهای بانکی با محوریت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بعضا شناسایی سود تسعیر ارز به چشم می‌خورد.

در رابطه با خودروسازان نیز اعلام نرخ‌های جدید در دستور کارگروه‌های مربوطه قرار دارد. هر چند به نظر می‌رسد اعتبار این تصمیمات از منظر منطقی بودن همچنان جای تردید دارد، با این حال باید این موضوع را از جمله اثرگذار بر جو نمادهای این گروه برشمرد.

موضوع دیگری که می‌تواند از جنبه یک پتانسیل قوی برای صعود سهام بدان نگریسته شود نزدیک شدن به موعد انتظار گزارش‌های 9 ماهه است که در صورت مساعدت و یا ثبات باقی شرایط می‌تواند محرکی برای صعود سهام ارزنده باشد. در این بین احتمال به پیشباز رفتن برخی سهام بنیادی پیش از موعد انتشار گزارش نیز وجود دارد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: امروز در حالی لایحه بودجه سال 98 به مجلس ارایه می‌شود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست این کمیسیون گفت: نرخ تسعیر ارز منابع ارزی در گذشته حدود 4 هزار تومان بوده و اکنون براساس نرخ سامانه نیما به حدود 9 هزار تومان رسیده است. به گفته محمدرضا پورابراهیمی سهم تخصیص منابع ارزی صندوق توسعه ملی براساس نرخ تسعیر جدید توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و بر این اساس این رقم افزایش می‌یابد.

دیروز بورس تهران ضوابط مربوط به کارگزاران مجاز به انجام معامله در بازار قراردادهای آتی را اعلام و دستورالعمل عرضه اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام را اصلاح کرد. همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در اطلاعیه‌ای از تمدید ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به دلیل استقبال فراوان سهامداران خبر داد. در همین حال بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری،حداکثر میزان ثبت سفارش 9 محصول پلیمری و شیمیایی برای هر مشتری که دارای مجوز محصول‌های مذکور است را در روز جاری اعلام کرد. در این میان همچنین خبر رسیده سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کنونی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برای دو سال دیگر در سمت خود ابقا شد.

ب) صنایع: بهزاد محمدی؛ معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تهیه پیش‌نویس عرضه اوراق مشارکت طرح‌های پتروشیمی به‌منظور رفع بخشی از مشکلات مالی طرح‌های نیمه‌کاره خبر داد. همچنین رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود به صنعت داروسازی کشور تخصیص یابد، به بانک مرکزی پرداخت شد، گفت: نظارت بر نحوه مصرف‌کرد بر عهده سازمان برنامه و بودجه است. دیروز کارگروه اصلی تنظیم بازار فولاد نیز اگر چه برای آهن اسفنجی تصمیم‌های مهمی در این باره اتخاذ کرد، اما از دید تحلیلگران و ناظران دیر هنگام است.

ج) شرکت‌ها: ایران خودرو دیزل با تولید ۲۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در آبان‌امسال نسبت به آبان سال گذشته که یک دستگاه تولید داشت، افزایش تولید ۲۸۰۰ درصدی را به ثبت رساند. همچنین گروه بهمن نیز با کاهش تولید 20.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرد، در حالی‌که  میزان تولید این شرکت در آبان‌ سال گذشته ۴۸ دستگاه بود.‌ حدود ۲۲۵ هزارتن چدن در آذرماه در ذوب‌آهن اصفهان تولید شد که این رقم بهترین رقم تولید در ۳ سال اخیر بود.

بانک ملی ایران برای چهارمین بار اقدام به عرضه بلوک ۵ درصدی شرکت خاص بازارسرمایه می‌کند تا سقف مالکیت را رعایت کند. به این ترتیب مقرر شده 75 میلیون سهم «سپرده» به قیمت پایه هر سهم 263.3 تومان و به ارزش 19.7 میلیارد تومان در تابلو پایه الف بازار معاملات فرابورس و طبق مقررات بازار سوم، عرضه شود. این عرضه چهارشنبه آینده 12 دی به صورت نقد انجام می‌شود.

همچنین دو مالک حقوقی در صدد فروش بلوک ۲۸.۸ درصدی پارس سرام برآمده‌اند تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری این شرکت کوچک بورسی خارج شوند. به این ترتیب، مقرر شده چهارشنبه سوم بهمن بیش از 17 میلیون و 315 میلیون سهم «کسرام» به قیمت پایه هر سهم 881 تومان به صورت نقد روانه میز فروش بازار دوم معاملات شود. از این بلوک 21.8 درصد مربوط به سرمایه گذاری فراست تدبیر و 7.05 درصد هم متعلق به تولیدسولفورسدیم ایران است.

پتروشیمی خراسان با نماد «خراسان» جهت انجام مراحل انتقال از باز فرابورس در فهرست نرخ‌های تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. همچنین رضا صدیق؛ عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران از افزایش سقف تهاتر مطالبات «وبصادر» تا رقم 9 هزار میلیارد تومان خبر داد.