تضعیف دلار آمریکا با تشدید فضای ریسک‌گریزی

10:16 - 1400/01/21
در معالات نه چندان پرحجم روز دوشنبه، دلار آمریکا روند متزلزلی را در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس تجربه می‌کند. تشدید فضای ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در ایجاد این روند تاثیرشایانی داشته است.
تضعیف دلار آمریکا با تشدید فضای ریسک‌گریزی

تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا به تبع عدم توافق مجلس  و دولت این کشور بر سر بودجه سال آینده از جمله مسائلی است که منجر به تشدید فضای ریسک‌گریزی در میان معامله‌گران شده و بخشی از آن‌ها را به سوی دارایی‌های امنی مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس سوق داده است.

در این میان پس از اعلام تصمیم فدرال رزور در هفته گذشته برای تداوم روند افزایش تدریجی نرخ بهره در سال آینده، نگرانی‌هایی در زمینه تاثیر منفی افزایش هزینه‌های استقراض بر روند رشد اقتصای آمریکا پدید آمده و همین امر تقاضا برای داراریی‌های امن را بالا برده است.

امروز یورو و پوند نیز عملکرد مطلوبی را در برابر دلارآمریکا تجربه می‌کنند. بی‌ثباتی‌های اخیر در فضای سیاسی آمریکا در کنار روند شناسایی سود در پایان سال میلادی اصلی‌ترین دلایل روند مذکور به حساب می‌آیند.

امروز حجم معاملات پایین است چرا که شاهد تعطیلی تمام روز در برخی کشورها همچون ژاپن و آلمان هستیم. در عین حال بازارهای آمریکا، بریتانیا، نیوزلند، کانادا، استرالیا، فرانسه و اسپانیا نیز تنها تا نیمه روز فعالیت خواهند داشت. در تقویم اقتصای گزارش قابل ذکری در روز دوشنبه به چشم نمی خورد.

به این ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با افتی 0/2 درصدی در محدوده 96/75 واحد قرار دارد.