بازیگران بورس (2 دی‌ماه)

حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار جابه‌جا شدند

بازیگران خرد بعد از گذشت 10روز متوالی، سرانجام زمین بازی را به سمت خود تغییر دادند. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه خالص خریدی مثبت در کارنامه معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد . به‌طوری‌که حدود 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: بررسی جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته توسط سهامداران خرد در نمادهای بانکی بود. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. این امر با خالص خرید 8میلیارد و 500میلیون تومانی حقیقی‌ها در «وتجارت» دنبال شد.

در مقابل سهامداران عمده خریدهای قابل‌توجهی در نماد «های‌وب» داشتند. این امر در حالی با خالص خرید 3.2میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی صندوق بازارگردانی شرکت بود. بر این اساس تامین سرمایه تمدن به عنوان بازارگردان «های‌وب» اقدام به خرید حدود 6میلیون سهم کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که گفته شد نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیشترین خرید را از سوی سهامداران خرد تجربه کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 9میلیارد تومان رسید. در حالی بانک تجارت بیشترین خرید را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که در مقابل سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام بانک خاورمیانه تمایل نشان دادند. در این میان شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن به عنوان سهامدار عمده در «وخاور» اقدام به خرید یک میلیون و 600هزار سهم کرد.

اما روند حمایتی حقوقی‌ها در نماد بانک پارسیان با حجم بالایی دنبال شد. به‌طوری‌که بیش از 35میلیون سهم مزبور توسط گروه مالی بانک پارسيان خریداری شد.

در نماد بانک صادرات نیز در حالی 5میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد که 500هزار سهم را صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه کرد. صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت، نیزبه عنوان حقوقی فعال در «وبملت» به عرضه‌های خود در این نماد بانکی ادامه داد و امروز نیز یک میلیون و 500هزار سهم دیگر را عرضه کرد.

ب) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز در حالی برآیند جابجایی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران خرد بود که 3.3میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان بود که خالص خریدی در حدود 4میلیارد تومان را برای حقیقی‌های بازار رقم زد.  در مقابل پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در نهایت 2.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شبریز» منتقل شد. در این راستا خرید یک میلیون و 200هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر صورت گرفت.

همچنین این صندوق در دیگر نمادهای پالایشی از جمله پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نیز خریدهایی داشت. به‌طوری‌که جمع‌آوری بیش از 50هزار سهم «شتران» و 200هزار سهم «شبندر» را در کارنامه خود ثبت کرد. البته در نماد «شبندر»، بانک رفاه کارگران به عنوان دیگر حقوقی فعال، خریدهای سنگینی داشت. این حقوقی 15میلیون سهم «شبندر» را در بازار امروز خریداری کرد.

ج) شرکت‌های معدنی‌: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت یک میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات بود که با خالص خرید  2.7میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در این میان 4میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان سهامدار عمده خریداری شد.

 

 

 

Submitted by admin on