در آستانه انتشار گزارش رشد اقتصادی آمریکا رقم خورد

نوسان شاخص دلار در نزدیکی کف یک ماه اخیر

10:14 - 1400/01/21
با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی، بخشی از سرمایه‌گذاران در حال بستن موقعیت های معاملاتی خود در بازار هستند. در کنار این امر نگرانی از نتایج کشمکش دولت و کنگره آمریکا بر سر بودجه سال آینده و سقوط ارزش سهام در وال استریت نیز از دیگر عواملی هستند که به تضعیف دلار آمریکا دامن زده اند.
نوسان شاخص دلار در نزدیکی کف یک ماه اخیر

به عقیده بخش عمده‌ای از فعالان بازار، تضعیف دلار آمریکا در آخرین روز معاملاتی این هفته بیشتر ناشی از خروج نقدینگی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی به حساب می‌آید. بر این اساس پس از مشخص شدن نتیجه آخرین نشست فدرال رزور در سال 2018 میلادی، بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران در حال بستن موقعیت‌ خرید بر روی دلار و نقد شدن در پایان سال هستند. در این میان رشد بازده اسناد خزانه آمریکا از افت قابل ملاحظه شاخص دلار جلوگیری کرده است.

در این میان با افت مجدد شاخص‌های سهام وال استریت در شب گذشته، بخشی از سرمایه گذاران به سوی دارایی های امنی مانند ین ژاپن در حرکت هستند امری که منجر به تضعیف ارزش دلار آمریکا در برابر این ارز شده است.

در این میان خبر رسید که رئیس جمهور آمریکا لایحه تامین مالی موقت دولت که از سوی کنگره ارائه شده  را رد کرده و اظهار داشته که تا زمانی که بودجه مربوط به ساخت دیوار در مرز مکزیک تامین نشود، بر سر مسائل بودجه با کنگره به توافق نخواهد رسید. انتشار این خبر نیز فشار بر دلار آمریکا را افزایش داده است.

امروز گزارش‌های اقتصادی بسیار مهمی در تقویم اقتصادی به چشم می خورد. کمتر از یک ساعت دیگر گزارش تولید ناخالص داخلی بریتانیا منتشر میشود و در ادامه روز نیز گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا و کانادا به اطلاع قعالان اقتصادی می رسد.

 هم اکنون شاخص دلار با افتی 0/1 درصدی به 96/3 واحد رسیده است. این نماگر در برهه‌ای از معاملات شب گذشته این نماگر با رسیدن به 96/16 واحد، کمترین سطح خود را از بیستم نوامبر تجربه کرد.