بازیگران بورس (25 آذر)

خرید پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « فولاد » و « وبملت »

10:11 - 1400/01/21
معاملات روز یکشنبه نیز همچنان در اختیار سهامداران عمده قرار داشت. به‌طوری‌که امروز برای ششمین روز متوالی، خالص خرید مثبتی در کارنامه معامله‌گران حقوقی بازار ثبت شد. بر این اساس بیش از 36میلیارد و 200میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
خرید پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « فولاد » و « وبملت »

دنیای بورس: بررسی جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در دو نماد فولاد مبارکه و بانک ملت بود؛ به‌طوری‌که هر کدام از دو نماد مزبور خالص خرید بیش از 5میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در مقابل بازیگران خرد بازار خریدهای پرحجمی در نماد سرمایه‌گذاری نیرو داشتند که این روند با انتقال بیش از 11میلیارد تومان دارایی به پرتفوی سهامداران حقیقی «ونیرو» ادامه یافت.

الف) گروه فلزات اساسی: رصد صنایع مورد توجه سهامداران عمده نشان از آن دارد که امروز بیشترین جابه‌جایی‌ها در گروه فلزات اساسی بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به حدود 11میلیارد تومان رسید. همانطور که عنوان شد بیشترین خرید در این گروه به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. در این راستا روند جمع‌آوری سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر ادامه یافت و این صندوق امروز نیز 4.5میلیون سهم دیگر «فولاد» را به پرتفوی خود افزود.

در دیگر نماد فلزی یعنی فولاد خوزستان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود. بر این اساس صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان حقوقی فعال در «فخوز»، حدود 2میلیون سهم مزبور را خریداری کرد.

نورد آلومينيوم‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که 150هزار سهم «فنوال» توسط مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين خریداری شد.

ب) شرکت‌های پالایشی: گروه پالایشی نیز با ثبت خالص خریدی در حدود 9میلیارد تومان از سوی حقوقی‌ها از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود. در این میان پالایش نفت بندرعباس از تداوم حمایت و خرید توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر برخوردار شد. به‌طوری‌که این صندوق حدود 5میلیون سهم «شبندر» را در بازار امروز جمع‌آوری کرد. این صندوق به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت تهران نیز، بیش از 3میلیون سهم را در بازار امروز خریداری کرد.

سرمايه‌گذاری هامون سپاهان نیز به عنوان سهامدار عمده در پالایش نفت تبریز به خرید این سهم اقدام کرد و با افزودن 900هزار سهم «شبریز» ، درصد مالکیت خود در این نماد را به 2.90درصد رساند. این در حالی است که پالایش نفت اصفهان طبق روال روزهای اخیر، با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. امروز نیز 30هزار سهم دیگر «شپنا» توسط گروه مالی ملت عرضه شد.

ج) شرکت‌های معدنی: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد جابه‌جایی بیش از 8 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.  در این میان چادرملو با خرید حدود 4میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر روبه‌رو شد. این صندوق در روزهای گذشته نیز به خرید سهام «کچاد» اقدام کرده بود.همچنین این صندوق در نماد گل‌گهر نیز اقدام به خرید 9.5میلیون سهم کرد.

این در حالی است که توسعه معدنی و صنعتی صبانور با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس حدود 200هزار سهم مزبر توسط سرمايه‌گذاری توسعه ملی به فروش رفت.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت داشتند که این روند با خالص خرید بیش از 5میلیارد تومانی آن‌ها ادامه یافت. در این میان سه حقوقی شرکت اقدام به جمع‌آوری سهم کردند؛ خرید 10میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت، 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم و 2میلیون سهم دیگر از سوی سرمايه‌گذاری ملی ايران از جمله این خریدها بود.

در همین راستا سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک خاورمیانه، بیش از 150هزار سهم این بانک را به پرتفوی خود افزود. در این میان بانک صادرات نیز خرید 100هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات را تجربه کرد.

روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با حمایت دو سهامدار حقوقی ادامه یافت؛ سرمايه‌گذاری تدبير و گروه مالی بانک پارسيان در مجموع حدود 1.5میلیون سهم «وپارس» را جمع‌آوری کردند.