بازیگران بورس (شنبه 24 آذر)

سهامداران حقوقی‌های همچنان در مقام خریدار

10:11 - 1400/01/21
بازار سهام در جریان معاملات روز شنبه همچنان شاهد تغییر مالکیت‌ها سهام شرکت‌های بزرگ بود. به‌طوری‌که برای پنجمین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد.
سهامداران حقوقی‌های همچنان در مقام خریدار

دنیای بورس: در دادوستدهای روز ابتدایی هفته بیش از 127 میلیون سهم به ارزش 35میلیارد و 500میلیون تومان در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

بررسی جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای بانکی بازار بود. به‌طوری‌که بیش از 11 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «وبملت» به 38 میلیون سهم به ارزش 8.3 میلیارد تومان رسید. در این میان دو حقوقی شرکت اقدام به جمع‌آوری سهم کردند؛ خرید 8میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت و 3میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم از جمله این خریدها بود.

در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک تجارت، بیش از 14میلیون و 500هزار سهم این بانک را به پرتفوی خود افزود. در این میان بانک صادرات نیز خرید یک میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات را تجربه کرد.

روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با حمایت دو سهامدار حقوقی ادامه یافت؛ سرمايه‌گذاری تدبير و گروه مالی بانک پارسيان در مجموع حدود 1.5میلیون سهم «وپارس» را جمع‌آوری کردند.

الف) گروه فلزات اساسی: فلزی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 5.6 میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان در فهرست نمادهای مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب امروز افزون بر 7 میلیون سهم «فولاد» به ارزش 3.6 میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. در این روز صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به خریدهای خود در نماد «فولاد» ادامه داد و امروز نیز 3.5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

این صندوق به عنوان حقوقی فعال در نماد فولاد خوزستان نیز به خرید سهم پرداخت. به‌طوری‌که 600هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد. صندوق مزبور در تمامی روزهای هفته گذشته نیز به جمع‌آوری سهام «فخوز» پرداخته بود.

ب) شرکت‌های معدنی: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود 4.5 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این میان توسعه معادن و فلزات خرید حدود 50هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صدرتاءمين را تجربه کرد. این روند در نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور با خرید 250هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بانک گردشگری ادامه یافت.

در نماد گل‌گهر نیز صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 4میلیون و 300هزار سهم «کگل» را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی به عنوان صندوق فعال در نماد چادرملو نیز اقدام به جمع‌آوری بیش از یک میلیون سهم کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که پالایش نفت بندرعباس با خرید بیش از یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر روبرو شد. این صندوق در تمامی روزهای هفته گذشته نیز به جمع‌آوری سهام «شبندر» اقدام کرده بود. این صندوق امروز بیش از یک میلیون سهم پالایش نفت تهران را نیز به پرتفوی خود افزود.

این در حالی است که پالایش نفت اصفهان، فروش 200هزار سهم از سوی گروه مالی ملت را تجربه کرد.