بازیگران بورس (19 آذر)

« های‌وب » در صدر لیست خرید حقوقی‌‌های بازار

10:07 - 1400/01/21
معامله‌گران در جریان بازار روز دوشنبه در حالی به خرید و فروش‌های خود با شدت بیشتری نسبت به روزهای قبل ادامه دادند که برآیند جابه‌جایی‌ها همچنان در اختیار حقوقی‌های بازار قرار دارد.
« های‌وب » در صدر لیست خرید حقوقی‌‌های بازار

دنیای بورس: روز دوشنبه در دادوستدهای بازار حدود 47میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران عمده افزوده شد. بررسی جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقوقی‌ها در نماد «های‌وب» بود. در حالی خالص خرید سهامداران عمده در این نماد به 4.7میلیارد تومان رسید که عمده خریدهای مزبور از سوی بازارگردان شرکت بود. بر این اساس امروز تامین سرمایه تمدن به عنوان بازارگردان «های‌وب» برخلاف روزهای قبل که نقش فروشنده داشت، به عنوان خریدار ظاهر شد و حدود 6میلیون سهم مزبور را جمع‌آوری کرد.

در ادامه حقوقی‌ها به خریدهای خود در دونماد مپنا و فولاد مبارکه ادامه دادند و بیش از 3.5میلیارد تومان نقدینگی در هر کدام از دو نماد مزبور را به پرتفوی خود منتقل کردند.

در مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد بانک تجارت داشتند که با انتقال 4.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه همراه شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد سهامداران خرد خریدهای پرحجمی در نمادهای بانکی و به خصوص در نماد بانک تجارت داشتند. این امر سبب شد تا حدود 3میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های بانکی افزوده شود. ام در این میان برخی از بانکی‌ها شاهد حمایت از سوی سهامدار عمده بودند.

در این میان یک میلیون و 500هزار سهم بانک ملت توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. بانک پارسیان نیز شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی گروه مالی بانک پارسيان بود. در همین راستا حدود 700هزار سهم پست بانک نیز توسط صندوق بازارگردانی پست بانک ايران خریداری شد. صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک صادرات، 100هزار سهم مزبور را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: در این روز حقوقی‌ها به خریدهای خود در نمادهای معدنی ادامه دادند. به‌طوری‌که صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در نماد چادرملو امروز نیز 3میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این صندوق در نماد گل‌گهر نیز اقدام به خرید حدود 1.1میلیون سهم کرد.

توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز دیگر نماد معدنی بود که در بازار امروز با خرید 250هزار سهم توسط بانک گردشگری همراه شد.

ج) گروه فلزات اساسی: رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز نشان از آن دارد که صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان حقوقی فعال در بیشتر نمادهای این گروه به خرید سهم پرداخت؛ خرید بیش از 4میلیون سهم  فولاد مبارکه و 800هزار سهم فولاد خوزستان از جمله این خریدها بود.

در این گروه نورد آلومينيوم‌ نیز شاهد خرید بیش از 400هزار سهم از سوی شركت مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين بود.

د) شرکت‌های پالایشی: پالایشی‌ها نیز دیگر نمادهای بازار امروز بودند که شاهد خرید از سوی سهامداران عمده بودند. در این گروه نیز روندی مشابه فلزی‌ها با خرید از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر دنبال شد. بر این اساس صندوق مزبور خرید بیش از 5میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس ، 400هزار سهم پالایش نفت تبریز و 4.5میلیون سهم پالایش نفت تهران را در کارنامه خود ثبت کرد.