نرخ سود اوراق بدهی چه تصویری از آینده قیمت‌ها می‌دهد؟

عقب‌نشینی انتظارات تورمی

10:04 - 1400/01/21
نرخ سود اوراق بدهی چه تصویری از آینده قیمت‌ها می‌دهد؟ در این میان اما برخی تاکید دارند نشانه‌ها در این باره به معنای عقب‌نشینی انتظارات تورمی است.
عقب‌نشینی انتظارات تورمی

دنیای اقتصاد: نشانه‌های متعددی در اقتصاد کشور در دو ماه گذشته بروز و ظهور کرده است که از کاهش تورم انتظاری حکایت می‌کند. عقبگرد شتابنده شاخص بازارهای دارایی موید این روند کاهشی است. واقعیت این است که نرخ دلار در بازار آزاد در دو ماه اخیر ریزش حدود ۴۰ درصدی را ثبت کرده و قیمت سکه هم متناسب با دلار عقب نشسته است.

همزمان، قیمت سهام در بورس تهران هم به‌طور متوسط افت تقریبی ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. در همین راستا سرعت رشد عمومی قیمت‌ها نیز براساس تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی رو به کاهش گذاشت و در آبان‌ماه به 3.5 درصد در مقیاس ماهانه رسید که نسبت به تورم 6.1درصدی شهریورماه کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

در این میان، شاهد جدیدی وجود دارد که کاهش سقف انتظارات به‌صورت متشکل گواهی می‌دهد و آن نرخ بازدهی در بازار بدهی است. نرخ بازده اوراق خزانه در این دوره از ارقام بالای ۲۸ درصد به کمتر از ۲۴ درصد رسید. یکی از تفاوت‌های بازار بدهی نسبت به بازار پول کشف قیمت براساس سازوکار بازار است. اهمیت نرخ سود بازار بدهی در این است که قیمت و بازده اوراق براساس سازوکار بازار و متناسب با شرایط روز اقتصاد تعیین می‌شود و می‌تواند نویدبخش عقبگرد انتظارات تورمی باشد.

تفصیل این گزارش تحلیلی را اینجا بخوانید.