فعالان بازار به کاهش تولید اوپک امیدوار هستند

تداوم روند صعودی نفت در بازار جهانی

10:02 - 1400/01/21
پس از رشد ملموس قیمت نفت در روز گذشت، صبح سه‌شنبه باز هم قیمت این محصول وارد محدوده مثبت شده است. انتظار فعالان بازار برای کاهش تولید اوپک دلیل اصلی تحریک قیمت به حساب می‌آید.
تداوم روند صعودی نفت در بازار جهانی

نشست سران اوپک روز پنچشنبه برگزار خواهد شد و بسیاری از فعالان بازار انتظا دارند که در این نشست کشورهای عضو و همچنین کشورهای غیر عضو همکار در برنامه کاهش تولید به رهبری روسیه بار دیگر تصمیم به پایین آوردن سطح عرضه نفت به بازارهای بین‌المللی را بگیرند. همین امر در تحریک قیمت نفت خام تاثیرگذار بوده است. بنابر گزارش بانک گلدمن ساکس، اوپک و روسیه نیاز دارند برای بازگرداندن تعادل به بازار، سطح تولید روزانه خود را به میزان 1/3 میلیون بشکه در روز پایین آوردند. بر طبق برآوردهای این بانک در صورت اخذ تصمیم مذکور، قیمت نفت می‌تواند به نیمه کانال 60 دلاری برسد.

در این میان کاهش تولید نفت در آلبرتای کانادا نیز از دیگر دلایل حمایت‌کننده از قیمت  در معاملات امروز به حساب می‌آید. در پایان هفته دولت کانادا تولیدکنندگان نفت در آلبرتا را به کاهش 8/7 درصدی (325 هزار بشکه در روز) سطح تولید ملزم کرد. بروز مشکل در خط لوله انتقال نفت این منطقه دلیل اصلی درخواست دولت برای کاهش تولید به حساب می‌آید.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 0/8 درصدی در سطح 62/2 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژانویه به همین میزان گران شده و به 53/4 دلار رسیده است.