بازیگران بورس (12 آذر)

« فولاد » و « فملی » در کانون توجه خرید سهامداران

10:01 - 1400/01/21
سهامداران خرد بعد از گذشت پنج‌ روز متوالی توانستند تغییر مالکیت سهام را در اختیار بگیرند. در جریان معاملات روز یکشنبه 20میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
« فولاد » و « فملی » در کانون توجه خرید سهامداران

دنیای بورس: در صدر خریدهای صورت گرفته در روز یکشنبه جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران قرار داشت؛ به‌طوری‌که 7.5میلیارد تومان نقدینگی به سبد معامله‌گران حقیقی «فولاد» منتقل شد. همچنین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فملی» نیز به 4.5میلیارد تومان رسید. در این میان 20میلیون سهم «فملی» از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا خریداری شد. در همین راستا فولاد خوزستان نیز شاهد خرید 800هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بود.

در مقابل سهامداران عمده تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام بانک ملت داشتند. بر این اساس بیش از 3میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» افزوده شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد گروه بانکی نشان از آن دارد که بیشترین خرید حقوقی‌ها در معاملات امروز در این گروه بوده است. به‌طوری‌که در مجموع خالص خریدی در حدود 4میلیارد تومان در کارنامه سهامداران عمده بانکی ثبت شد. همانطور که عنوان شد بیشترین خرید در این گروه در نماد بانک ملت بود که با خالص خرید 3.3میلیارد تومانی همراه شد. در این نماد جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده رخ داد؛ در حالی 20میلیون سهم «وبملت» از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان عرضه شد که در مقابل صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم به جمع‌آوری این میزان سهم پرداخت.

بانک خاورمیانه نیز با خالص خرید 770میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود. در این راستا حدود 2میلیون سهم مزبور توسط شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن خریداری شد.

این روند در نماد بانک تجارت با خرید حدود 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران دنبال شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو از تداوم حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که امروز نیز صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به خرید سهام «کچاد» پرداخت و بیش از یک میلیون سهم را جمع‌‌آوری کرد. این صندوق به عنوان سهامدار عمده در دیگر دوقلوی سنگ‌آهنی یعنی گل‌گهر نیز حدود یک میلیون سهم را خریداری کرد.

در این گروه معدنی دماوند نیز شاهد خرید 50هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود.

ج) شرکت‌های پالایشی: در گروه پالایشی نیز سهامداران خرد به خریدهای قابل‌توجهی دست زدند. به‌طوری‌که در مجموع بیش از 2میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های این گروه منتقل شد. در صدر این خریدهای نیز جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان قرار داشت که با خالص خرید بیش از 2میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد.

نفت سپاهان و پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بودند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شسپا» به 1.1میلیارد تومان و در نماد «شبندر» نیز به حدود یک میلیارد تومان رسید. در نماد «شبندر» ، بانک رفاه کارگران یک میلیون سهم را خریداری کرد.

این در حالی است که پالایش نفت تهران در کانون توجه حقوقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب بیش از یک میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «شتران» منتقل شد. در این نماد نیز 800هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.

د) شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای گروه شیمیایی نیز دوده‌ صنعتی‌ پارس عرضه حدود 2میلیون سهم از سوی ‌شركت سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی تجربه کرد. گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان نیز با خرید و فروش‌هایی از سوی حقوقی‌ها روبرو شد. در این میان جابجایی بلوکی میان حقوقی‌های «پترول» رخ داد؛ 132میلیون سهم از سوی شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمی ايرانی عرضه شد که توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.  همچنین 500هزار سهم دیگر «پترول» را نیز شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد جمع‌‌آوری کرد.

روندی مشابه در نماد گسترش نفت و گاز پارسيان با خرید 30میلیون سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا دنبال شد.