تفاهم‌نامه بورسی‌ها با راه‌آهن

10:01 - 1400/01/21
تفاهم نامه همكاري مشترك جهت تامين مالي بين راه آهن ايران و سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد.

فارس: شاپور محمدی در همایش فرصت‌های سرمایه‎‌گذاری، تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: مجوزهای بازار سرمایه برای رتبه بندی اعتباری صادر کرده است، ما می‌خواهیم از ضمانت‌های صفر بانکی بخشی از اوراق مبتنی بر رتبه منتشر کنیم. رتبه ورقه تعیین کننده میزان ریسک آن است.

وی با بیان اینکه در نیم سال اخیر رتبه‌بندی در بورس اجرایی شده است، گفت:‌سازمان بورس عضو آی‌ای‌کو شده است و این پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، مبنی بر اینکه استانداردهای بازار بورس ایران با استانداردهای بازار بورس بین‌المللی همخوانی دارد و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران خارجی حوزه ریلی هم می‌توانند اطمینان کنند که استانداردهای بازار ایران مطابق استانداردهای بازارهای بین المللی است، بنابراین اگر ورقه‌ای خریداری شود، همه حمایت‌ها از آن‌ها انجام می‌شود.

وی با تاکید اینکه تامین مالی باید سریع، امن و ارزان باشد، گفت: افرادی که اوراق می‌خرند می‌توانند سهام هم خریداری کنند، بنابراین در این حوزه باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم، در نرخ‌ها دست سازمان بورس کمی بسته است و ممکن است نرخ‌هایی را آفر کنیم که برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد.

محمدی ادامه داد: ما ورقه بدهی قابل تبدیل به سهام داریم و راه‌آهن هم می‌خواهد ورقه بدهی قابل تبدیل به ظرفیت حمل و نقل هم ارائه دهد که اینها مشکلی ندارد. به گفته وی بیمه مرکزی و ما روی اوراق بیمه اتکایی کار می‌کنیم که بازده آن از اوراق عادی بیشتر و جذاب‌تر است.

محمدی ادامه داد: زمانی که بورس در مقابل بیمه باشد، از مزیت کاربردی بیمه‌ای برای جذابیت اوراق استفاده می‌کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن و سازمان بورس اوراق بهادار تنظیم شده است که امیدوارم بتوانیم در چارچوب این تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه ایران آماده است برای حمل و نقل ریلی تعویض سرمایه را انجام دهد که البته منافع مردم دراین حوزه هم مهم است. به گفته وی ‌در حوزه حمل و نقل هوایی، ما اولین صکوک اجاره برای هواپیمایی ماهان و اجاره هواپیما منتشر کردیم. همچنین برای اجاره لکوموتیوها و واگن‌ها هم امکان انتشار صکوک اجاره وجود دارد و این مسئله قابل طرح است. همچنین اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها نیز قابل انتشار و طرح است.

از سال ۹۰ تا ۹۵ کل اوراق منتشر شده بخش ریلی برای بازار سرمایه ۹۲ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ این رقم به ۱۳۵ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۷ تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان موافقت اصولی برای انتشار اوراق در این بخش اخذ شده است. ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ریلی تامین سرمایه شده که رقم کوچکی است.