جو مبهم بازار فلزات در آستانه دیدار سران آمریکا و چین

09:59 - 1400/01/21
در آستانه دیدار روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست G20، بازار فلزات پایه جوی مبهم را تجربه می کند و معاملات تا این لحظه جهت مشخصی را پشت سر نمی گذارد.
جو مبهم بازار فلزات در آستانه دیدار سران آمریکا و چین

 در معاملات روز جمعه شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و با رشدی 0/1 درصدی به 97/8 واحد رسید. به این ترتیب تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کمی کاهش یافت. در این میان بامداد امروز گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه نوامبر منتشر شد و نتیجه ضعیفتر از انتظار این گزارش بر بازار فلزات تاثیر منفی گذاشت.

با این وجود تمرکز اصلی فعالان بازار فلزات پایه بر ملاقات پیش روی سران آمریکا و چین قرار دارد. نشست G20 در بوینس آیرس آرژانتین از امروز کار خود را آغاز کرده و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت. قرار است در حاشیه این نشست دونالد ترامپ و شی جین پینگ دیدار بسیار مهمی را برگزار کنند. تنش های تجاری ماه های اخیر میان دو اقتصاد بزرگ جهان و موضوع جنگ تعرفه ای این دو کشور، اصلی‌ترین بحث دو طرف خواهد بود. بر اساس موضع‌گیری‌های دو کشور در هفته های اخیر، روزنه امیدی برای رسیدن طرفین به توافقی پایدار وجود دارد اما با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن رفتارهایی طرف آمریکایی و موضع نسبتا سرسختانه چین، بسیاری از فعالان اقتصادی حصول توافقی جامع میان آمریکا و چین را امری بسیار دشوار ارزیابی می کنند. به همین  علت جوی مبهم بر بازار فلزات پایه حاکم شده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/4 درصدی به 6181 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/3 درصد ارزان شده و در سطح 1933 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با رشد قیمتی 1/3 درصدی در قیمت 1958 دلار معامله می شود و روی نیز با ثبت افزایش قیمتی 0/5 درصدی به 2476 دلار رسیده است.