دلایل حمایت اروپا از برجام اقتصادی است؟

وزن ایران و امریکا در اقتصاد اروپا

09:59 - 1400/01/21
اروپا در حالی از برجام در برابر خروج امریکا حمایت به عمل آورده که مبادلات تجاری نشان می‌دهد دلایل همسویی اروپا با ایران در برابر فشارهای امریکا نه اقتصادی بلکه در مسایل دیگری قابل تبیین است.
وزن ایران و امریکا در اقتصاد اروپا

دنیای بورس: همزمان با بحث تجدید حیات برجام که با مذاکرات ایران و اروپا و چین و روسیه پس از خروج امریکا دنبال می‌شود که از نگاه تحلیلگران آنچه اروپا را مجاب کرده تا از معاهده برجام حمایت به عمل آورد فایده‌مندی و صرفه اقتصادی برجام یا مبادلات تجاری با ایران نیست، بلکه مسایل دیگری همچون مباحث سیاسی و امنیتی، اروپا را به این نتیجه رسانده که برخلاف رای و نظر ایالات متحده امریکا از برجام همچنان حمایت به عمل آورد و در برابر فشارهای امریکا در جبهه ایران قرار گیرد. البته تحلیلگران برای اثبات سخن خود به آمار و ارقام استناد می‌کنند و تاکید دارند ارتباط با ایران و حفظ برجام از منظر اقتصادی چندان قابل تبیین نیست زیرا که سطح مبادلات تجاری اروپا با امریکا بسیار بالاتر از مبادلات تجاریش با ایران است.  

آمار و ارقام صادرات اروپایی‌ها در سال 2017 نشان می‌دهد که آلمان در همان سال در حالی 117.8 میلیارد دلار به امریکا صادرات داشته که در همین مدت زمان مشابه تنها 3 میلیارد دلار به ایران صادرات داشته است. در همین حال انگلستان نیز در حالی 53 میلیارد دلار به امریکا صادرات داشته که ارزش صادراتش به ایران در همان سال 1.1 میلیارد دلار بوده است. برای دو کشور ایتالیا و فرانسه نیز همین تناسب برقرار است؛ در حالی که ایتالیایی‌ها 50 میلیارد دلار به امریکا در سال 2017 صادرات داشته‌اند که صادرات آن‌ها به ایران تنها 1.7 میلیارد دلار بوده است. فرانسه نیز در حالی 48.9 میلیارد دلار به امریکا صادرات داشته که صادرات آن‌ها به ایران 1.5 میلیارد دلار بوده است.

وزن ایران و امریکا در اقتصاد اروپا14