وعده یکسان شدن نرخ ارز در نیما و بازار

09:56 - 1400/01/21
نماینده سیاست‌گذار پولی در حالی از یکسان شدن نرخ ارز در سامانه نیما و اسکناس در بازار خبر داد که امروز عدد مقاومت دلار یک‌بار مورد آزمون قرار می‌گیرد.

دنیای اقتصاد: صمد کریمی؛ مدیر امور صادرات بانک مرکزی در جدیدترین اظهارنظر در پارلمان بخش خصوصی پایتخت اعلام کرد که نرخ ارز در سامانه «نیما» و اسکناس در بازار یکسان می‌شود. وعده خلاصی از گسل ارزی در حالی مطرح شده که انتظار فعالان و کارشناسان اقتصادی این بود که با راه‌اندازی بازار دوم ارز (نیما)، نرخ بازار آزاد به قیمت‌های بازار دوم «نیمایی» نزدیک شود و همگرایی میان این دو بازار به وجود آید. با این حال، پس از گذشت هفت ماه از آغاز به کار بازار دوم، فاصله قیمت‌های بازار آزاد با این بازار همچنان وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت پدید آمدن این فاصله قیمتی، تعیین دستوری قیمت در سامانه «نیما» است. از نظر فعالان اقتصادی در بخش خصوصی این اختلاف قیمت در شرایطی است که دولت صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز صادراتی با نرخ «نیمایی» می‌کند؛ اما آنها مجبورند هزینه‌های صادرات را براساس نرخ ارز در بازار آزاد پرداخت کنند؛ این موضوع عملا انگیزه صادرات را کم کرده و گلایه‌های صادرکنندگان را به‌دنبال داشته است. در این میان، با توجه به تلاش دولت برای بازگرداندن ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور و افزایش انگیزه برای صادرکنندگان، سیاست‌گذار پولی وعده داده که نرخ در بازار دوم و بازار آزاد یکی شود.

در این میان اما روز شنبه، دلار ۲۰۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی روی قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. در این شرایط برخی فعالان باور دارند، بازار هر چقدر به سوی عدد مقاوم ۱۲ هزار تومان نزدیک‌تر شود، میزان خریدها در بازار بالا خواهد گرفت. به باور آنها، هفته گذشته نیز چنین اتفاقی در بازار ارز رخ داد و ممکن است در هفته جاری نیز این الگو تکرار شود. دوشنبه، روزی است که عدد مقاوم دلار یک بار دیگر مورد آزمون قرار خواهد گرفت.