نشست اپک بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت

افت قیمت فلزات با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

09:51 - 1400/01/21
پس از رشد قیمت بسیاری فلزات پایه در هفته گذشته، این محصولات در اولین روز کاری هفته جاری وارد محدوده منفی شدند. افزایش ابهامات پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین و ورود شاخص دلار به محدوده مثبت در ایجاد این وضعیت تاثیر شایانی داشتند.
افت قیمت فلزات با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

پس از افت ملموس شاخص دلار در هفته پیشین، امروز این نماگر به مدار صعود بازگشته اما میزان رشد آن محدود بوده است. همین امر از تب و تاب تقاضا برای فلزات از سوی استفاده ‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاسته است.

در این میان با وجود اظهارات امیدوارکننده هفته گذشته مقامات بلند پایه چین و آمریکا پیرامون پیشرفت در مذاکرات تجاری، اختلافات این دو کشور در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) بار دیگر خود را نمایگان ساخت. به علت اختلاف نظر آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری و امنیتی، این نشست بدون صدور بیانیه‌ای مشترک به کار خود پایان داد. این رویداد نگرانی‌های جدیدی را در زمینه تداوم تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان پدید آورد و بازار فلزات را زیر فشار قرار داد.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی محدود در سطح 1948 دلار قرار گرفته و روی با افتی 0/6 درصدی به 2611 دلار رسیده است. سرب با کاهشی 0/7 درصدی در سطح 1988 دلار قرار گرفته و در این میان مس به میزان 0/6 درصد ارزان شده و در قیمت 6203 دلار معامله می‌شود.