پوند انگلیس به کف 10 روز اخیر رسید

نوسان شاخص دلار در نزدیکی سقف 16 ماه اخیر

09:47 - 1400/01/21
پس از جهش شاخص دلار در جلسه معاملاتی پیشین، این نماگر در صبح سه‌شنبه روندی باثبات را در پیش گرفته است. در این میان کماکان روند نزولی پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا اداlه داد.
نوسان شاخص دلار در نزدیکی سقف 16 ماه اخیر

امروز باز هم شاهد تزلزل ارزش پوند در برابر دلار آمریکا هستیم و نرخ برابری این دو ارز با رسیدن به 1/282 کمترین میزان خود را در 10 روز اخیر تجربه می‌کند. افزایش نگرانی در زمینه توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر موضوع برگزیت در این روند تاثیر شایانی داشته است. روز شنبه مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در برگزیت اعلام کرد که عناصر اصلی توافق میان اتحادیه و بریتانیا به تایید طرفین رسیده اما این سخنان روز گذشته از سوی سخنگوی نخست وزیر بریتانیا تکذیب شد و همین امر پوند را زیر فشار شدیدی قرار داد.

در این میان کشمکش‌ها بر سر بودجه ایتالیا نیز یورو را زیر فشار قرار داده است. این ارز در روز جاری افتی 0/2 درصدی را در برابر دلار امریکا تجربه می‌کند. امروز آخرین مهلت ایتالیا برای ارائه پیش‌نویس جدید بودجه خود است. اتحادیه اروپا از ایتالیا می خواهد که که کسر بودجه را به 0/6 درصد از تولید ناخالص  داخلی برساند و این درحالی است که در بودجه مد نظر دولت ایتالیا این رقم در سطح 0/8 درصد است.

روز جاری دو گزارش‌های تاثیرگذار در تقویم اقتصادی به چشم می‌خورد. ظهر سه‌شنبه گزارش‌های بازار کار بریتانیا منتشر می‌شود و در ادامه گزارش فضای اقتصادی آلمان در ماه نوامبر به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید.

به این ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز سه‌شنبه بدون تغییری ملموس در سطح 97/5 واحد قرار گرفته است. این نماگر با سقف 16 ماهه یعنی رقم 97/69 فاصله زیادی ندارد.