بازیگران بورس (سه‌شنبه 15 آبان‌ماه)

نیمه آبان به کام حقوقی‌ها

09:45 - 1400/01/21
معاملات روز سه‌شنبه در حالی با جابجایی حدود 19میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد که به این ترتیب نیمه‌آبان در زمین بازی سهامداران عمده سپری شد. این امر سبب شد تا برآیند جابجایی‌های هفتگی به خالص خرید 186میلیارد تومانی حقوقی‌ها ختم شود.
نیمه آبان به کام حقوقی‌ها

دنیای بورس: جزییات جابجایی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که شروع هفته با خالص خرید بیش از 81میلیارد تومانی حقوقی‌ها آغاز شد. این روند در معاملات روز دوشنبه همچنان به نفع سهامداران عده دنبال شد. به‌طوری‌که در این روز حدود 94میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. اما روند جابجایی‌ها در معاملات روز دوشنبه در مسیر پرتفوی سهامداران خرد بازار ، تغییر جهت داد. بر این اساس 8.3میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. اما در آخرین روز کاری قبل از تعطیلات، مجدد حقوقی‌ها به حمایت برخاسته و خالص خرید بیش از 19میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. برآیند جابجایی‌های مزبور خالص خرید 186میلیارد تومانی را به نفع حقوقی‌ها و در هفته منتهی به15آبان ماه به دنبال داشت.

جابجایی‌های صورت گرفته در معاملات روز سه‌شنبه نشان از تمایل بالای سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام مپنا و در مقابل حمایت حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس دارد. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «رمپنا» به بیش از 10میلیارد تومان رسید. این روند در نماد «شبندر» با خالص خرید 7.7میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در این میان صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در نماد «شبندر» ، اقدام به خرید 2میلیون سهم کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد نمادهای بانکی نیز نشان از تداوم عرضه‌های گسترده از سوی سهامداران عمده دارد. در این میان شركت خدمات پشتيبانی مهر 78 به عنوان سهامدار عمده در نمادهای بانک صادرات و بانک تجارت به روند عرضه‌های خود در این دو نماد ادامه داد. به‌طوری‌که 50میلیون سهم «وتجارت» و 10میلیون سهم «وبصادر» را از پرتفوی خود خارج کرد. این در حالی است که «وبصادر» ، عرضه 500هزار سهم دیگر را نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات تجربه کرد.

در این روز گروه مالی ملت نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک ملت، اقدام به واگذاری یک میلیون و 200هزار سهم کرد. اما حدود 600هزار سهم این بانک از سوی صندوق سرمايه‌گذاری با درآمد ثابت كوثريكم خریداری شد.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی و قطعه‌سازها نیز آهنگری‌ تراكتورسازی‌ ايران‌ با عرضه سنگین و قابل‌توجه 110میلیون سهمی از سوی شركت پولاد قطعه مواجه شد. این در حالی است که موتورسازان‌ تراكتورسازی ايران‌ شاهد خرید 300هزار سهم از سوی شركت گسترش سرمايه گذاری ايرانيان بود. این حقوقی در معاملات روزهای قبلی نیز خریدهایی را در این نماد انجام داده بود.

ب) ‌فلزات اساسی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در گروه فلزی نیز نشان از آن دارد که فولاد خوزستان عرضه سنگینی را از سوی سهامدار عمده تجربه کرده است. در این روز 144میلیون سهم «فخوز» توسط سازمان تامين اجتماعی واگذار شد. این در حالی است که نورد آلومينيوم‌ شاهد خرید 40هزار سهم از سوی شركت مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين بود.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز گسترش نفت و گاز پارسيان شاهد عرضه سهام خود توسط سرمايه‌گذاری غدير بود. به طوری‌که این حقوقی بیش از یک میلیون سهم «پارسان» را واگذار کرد. اما روند عرضه‌ها در نماد پتروشیمی پردیس به مراتب سنگین‌تر بود. این نماد فروش 50میلیون سهم را از سوی شركت بازرگانی پتروشيمی تجربه کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين شاهد خرید 1.5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين بود.