با کاهش تقاضا از سوی بخش پالایشی رقم خورد

عقبگرد نفت به مرز 70 دلار

09:44 - 1400/01/21
در پی افزایش عرضه نفت خام و نگرانی در زمینه آرام شدن روند رشد اقتصاد جهانی، قیمت نفت باز هم سیری نزولی را پشت سرگذاشت و نفت برنت به محدوده 70 دلار عقب‌نشینی کرد.
عقبگرد نفت به مرز 70 دلار

به گفته فعالان بازار تداوم رشد عرضه نفت از سوی اوپک و تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه و آمریکا از دلایل اصلی ایجاد فشار بر بازار نفت به حساب می‌آیند. با وجود آغاز رسمی تحریم‌های نفتی خزانه درای آمریکا علیه ایران، ارائه معافیت به خریداران بزرگ نفت این کشور نیز مزید بر علت شده تا عرضه این محصول مختل نشود.

در این میان کماکان تنش های تجاری میان اقتصادهای بزرگ جهان پابرجاست و هیمن امر نیز چشم انداز تقاضا برای نفت خام را تیره می‌کند. به گفته برخی از فعالان بازار هم اکنون شاهد مازاد عرضه در بازار برخی از محصولات پالایشی از جمله بنزین هستیم امری که حاشیه سود تولیدکنندگان در بسیاری از مناطق را وارد محدوده منفی کرده است. همین امر به کاهش تولید در این صنایع منجر شده و تقاضا برای نفت را کاهش داده است

در این میان امروز خبر رسید که میزان فروش خودرو در چین در ماه اکتبر افت سالانه‌ای به میزان 11/7 درصد را تجربه کرده است. انتشار این خبر نیز نگرانی های جدیدی را در زمینه احتمال تضعیف بیش از پیش روند رشد اقتصادی چین پدید آورد و بازار نفت را زیر فشار قرار داد.

در معاملات روز جمعه هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با افتی 0/3 درصدی به 70/47 دلار رسیده و نفت وست تگزاس نیز برای تحویل در ماه دسامبر 0/5 درصد ارزان شده و در قیمت 60/37 دلار معامله می‌شود.