کاهش قیمت متانول زیر فشار عرضه محموله‌های ایرانی

09:42 - 1400/01/21
بازار متانول این هفته زیر فشار قرار گرفت و این محصول در بسیاری از نقاط آسیا با افت قیمت مواجه شد. شدیدترین میزان کاهش قیمت در بازار وارداتی چین رقم خورد. عرضه محموله‌های ایرانی در قیمت‌هایی پایین‌تر از محموله‌های سایر کشورها در این روند تاثیر شایانی داشت.
کاهش قیمت متانول زیر فشار عرضه محموله‌های ایرانی

پلاتس: رشد ذخایر متانول در بنادر چین و تعطیلی واحد متانول به الفین شرکت Zhejiang Xingxing New  قیمت این محصول را در هفته اخیر کمی زیر فشار قرار داد. در عین حال فروش محموله های ایرانی در قیمت‌هایی نزدیک به 40 دلار پایین تر از محموله های دیگر کشورها در تزلزل قیمت این محصول نقش شایانی داشت.

ذخایر متانول این هفته در بنادر چین با رشدی در حدود یک درصد نسبت به هفته گذشته به 647 هزار تن رسید. در این میان محموله های ایرانی با فاصله ای 40 دلاری نسبت به سایر محموله ها به مشتریان پیشنهاد شد و یک محموله 5 هزار تنی برای تحویل در نیمه دوم نوامبر در روز پنجشنبه به قیمت 363 دلار به فروش رسید. به گفته فعالان بازار در روز جمعه نیز پیشنهاد قیمت محموله‌های ایرانی در محدوده 365 تا 368 دلار قرار داشت اما محموله‌های غیر ایرانی در بازه قیمتی 410 تا 400 دلار به مشتریان عرضه شد.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 16 دلاری در این هفته در سطح 405 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 5 دلار به 448 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی بدون تغییری ملموس در سطح 445 قرار گرفت.