بازیگران بورس (یکشنبه 6 آبان)

خریدهای پُرحجم سهامداران عمده در نماد « شپنا »

09:39 - 1400/01/21
معاملات روز یکشنبه با تغییرمالکیت در زمین بازی سهامداران عمده پایان یافت. به‌طوری‌که در این روز شاهد خالص خرید بیش از 27میلیارد تومانی حقوقی‌ها بودیم. در حالی این روزها حقوقی‌ها خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند که این امر به انتقال حدود 21میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این نماد ختم شد.
خریدهای پُرحجم سهامداران عمده در نماد « شپنا »

دنیای بورس: در مقابل سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام نمادهای پتروشیمی و در صدر آن دو نماد پتروشیمی شازند و خارک نشان دادند. بر این اساس خالص خرید به ثبت رسیده در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل 11میلیارد تومان و 7.5میلیارد تومان بود.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد سهامداران عمده تحرکات قابل‌توجهی در سمت خرید سهام نمادهای پالایشی داشتند. خریدهای مزبور سبب شد تا حدود 21میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حققی پالایش نفت اصفهان منتقل شود.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس نیز مورد توجه حقوقی‌ها قرار داشت. به‌طوری‌که 5.5میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این نماد جابجا شد. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان حقوقی فعال در «شبندر» اقدام به خرید 250هزار سهم کرد.

به این ترتیب در معاملات امروز خالص خرید سهامداران عمده در صنعت پالایشی به بیش از 31میلیارد تومان رسید.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز خریدهای قابل‌توجه سهامداران خرد در دو نماد «شاراک» و «شخارک» قرار داشت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين از تداوم حمایت سهامداران عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که در این روز شركت سرمايه‌گذاری صباتامين به خریدهای خود در نماد «تاپیکو» ادامه داد و یک میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

ج) گروه فلزات اساسی: فلزات اساسی نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران عمده بودند. در این روز حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید بیش از 11میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهند.

در این میان فولاد مبارکه اصفهان، عرضه و تقاضای سنگینی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد در حالی موسسه صندوق بيمه اجتماعی روستائيان وعشاير اقدام به واگذاری بیش از 157میلیون سهم مزبور کرد که در مقابل شركت سرمايه‌گذاری صدرتاءمين، تمامی سهام مزبور را جمع‌آوری کرد. بر این اساس بیش از 780 میلیون سهم دیگر به پرتفوی این حقوقی افزوده شد. در نهایت درصد مالکیت شركت سرمايه‌گذاری صدرتاءمین در نماد «فولاد» به 2.32 درصد رسید.

فروسيليس‌ ايران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که با فروش 150هزار سهم از سوی شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات مواجه شد. این در حالی است که نورد آلومينيوم‌ شاهد خرید 200هزار سهم از سوی شركت مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين بود.

د) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز گل‌گهر شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سپه بود. معادن ‌منگنز ايران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 100هزار سهم توسط شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان را تجربه کرد.

ه) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد نمادهای بانکی نیز نشان از خرید و فروش‌هایی توسط سهامداران عمده دارد. در حالی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و 1.5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود که در مقابل پست بانک ایران با عرضه سهم از سوی حقوقی مواجه شد. بر این اساس امروز بیش از یک میلیون سهم «وپست» از سوی شركت پرشيان فولاد به فروش رفت.

بانک صادرات نیز دیگر نماد بانکی بود که عرضه 100هزار سهمی از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات را تجربه کرد.