تاثیر نوسانات نفتا در سقوط قیمت الفین‌ها

09:38 - 1400/01/21
اتیلن در یک ماه اخیر افت قیمتی بسیار شدید را در نقاط مختلف از جمله آسیا و اروپا تجربه کرده و قیمت پروپیلن نیز در دو هفته گذشته زیر فشار قرار گرفته است . با توجه به استفاده از اتیلن و پروپیلن در تولید طیف گسترده‌ای از مواد پتروشیمی، کاهش قیمت این دو محصول تاثیر شایانی بر بازار بسیاری از محصولات خواهد داشت.
تاثیر نوسانات نفتا در سقوط قیمت الفین‌ها

پلاتس: جنگ تجاری اخیر میان چین و آمریکا بر بازارها محصولات پتروشیمی سایه سنگینی انداخته است. با این وجود عوامل دیگری در افت شدید قیمت اتیلن و پروپیلن در یک ماه اخیر تاثیرگذار بوده‌اند. تضعیف قیمت در صنایع پایین دستی و کاهش حاشیه سود این صنایع، تقاضا برای این دو محصول را به میزان ملموسی در هفته‌های اخیر کاهش داده است.

در این میان اما شاید بتوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار اتیلن و پروپیلن را نوسانات قیمت نفتا به عنوان ماده اولیه تولید در تعداد ملموسی از واحدهای استفاده‌کننده از خوراک مایع دانست. قیمت نفتا در یک ماه اخیر با افتی 11 درصدی در بازارهای آسیایی به کمتر از 570 دلار رسیده است. کاهش قمیت این محصول در اروپا نیز نزدیک به 13 درصد بوده است.

اتیلن در پایان این هفته در قرارداد سی‌اف‌آر چین به قیمت 990 دلار رسید و پروپیلن نیز در قرارداد مشابه در سطح 1120 دلار معامله شد. این دو محصول در یک ماه اخیر به ترتیب با افت قیمتی برابر با  19 و 5 درصد مواجه شده اند.