«روی» تنها محصولی بود که با افزایش قیمت مواجه شد

تغییران قیمت و موجودی انبار فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت

09:37 - 1400/01/21
در پی رشد شاخص دلار و تزلزل بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان، بازار فلزات پایه نیز در این هفته زیر فشار نسبی قرار گرفت و برخی از محصولات معاملاتی این بازار با افت قیمت هفتگی مواجه شدند. در این میان به تبع کاهش ملموس سطح ذخایر روی در بازار لندن، این محصول توانست با رشدی محدود به کار خود در این هفته پایان دهد.
تغییران قیمت و موجودی انبار فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار آمریکا رشدی ملموس را تجربه کرد و همین امر بازار فلزات را زیر فشار قرار داد. شاخص دلار در معاملات هفتگی با افزایشی 0/7 درصدی به 96/35 واحد رسید و همین امر سطح تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری را کاهش داد.

تزلزل بورس‌های اوراق بهادار در نقاط مختلف جهان نیز سطح ریسک‌پذیری سرمایه گذاران را کاهش داد و همین امر نیز منجر به خروج نقدینگی از بازارهای کالایی مانند فلزات پایه شد. در مقابل دارایی‌های امنی مانند اوراق قرضه و فلزات قیمتی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. این هفته شاخص‌های اصلی وال استریت بین 2/9 تا 3/9 درصد سقوط کردند. بورس‌های دیگر نقاط جهان نیز از این جو منفی تاثیر پذیرفتند.

در این میان انتشار گزارش بهتر از انتظار رشد اقتصادی آمریکا کمی جو بازار فلزات را بهبود بخشید تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه سوم 2018 با نرخ رشدی 3/5 درصدی نسبت به فصل پیشین مواجه شد. رقم اعلام شده از پیش بینی 3/3 درصدی موسسات مالی و تحقیقاتی فراتر بود. در پی انتشار نتایج بهتر از انتظار در این گزارش، برخی از فعالان بازار فلزات پایه از رقم اعلام شده به عنوان نشانه‌ای از تاثیر محدود جنگ تجاری آمریکا و چین بر سیر رشد این دو اقتصاد بزرگ جهان یاد کردند. به تبع این امر کمی از فشار موجود بر بازار فلزات کاسته شد.

این هفته ذخایر تمام محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن افت کرد و در این میان موجودی انبار روی بیشترین میزان کاهش را پشت سرگذاشت.

تغییران قیمت و موجودی انبار فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت1

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

تغییران قیمت و موجودی انبار فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت3