واکنش مبهم فلزات به رشد اقتصادی آمریکا و سقوط بازارهای سهام

09:37 - 1400/01/21
پس از انتشار گزارش رشد اقتصادی آمریکا در فصل سوم سال 2018 میلادی، از فشار موجود بر بازار فلزات کمی کاسته شد و برخی از محصولات توانستند از محدوده منفی خارج شوند.
واکنش مبهم فلزات به رشد اقتصادی آمریکا و سقوط بازارهای سهام

بعد از ظهر امروز آمار مربوط به رشد اقتصای آمریکا در فصل سوم سال جاری میلادی منتشر شد. بر این اساس تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه سوم 2018 با نرخ رشدی 3/5 درصدی نسبت به فصل پیشین مواجه شد. رقم اعلام شده از پیش بینی 3/3 درصدی موسسات مالی و تحقیقاتی فراتر بود.

در پی انتشار نتایج بهتر از انتظار در این گزارش، برخی از فعالان بازار فلزات پایه از رقم اعلام شده به عنوان نشانه‌ای از تاثیر محدود جنگ تجاری آمریکا و چین بر سیر رشد این دو اقتصاد بزرگ جهان یاد کردند. به تبع این امر کمی از فشار موجود بر بازار فلزات کاسته شد.

در این میان اما سقوط شاخص‌های سهام در آمریکا، اروپا و آسیا بار دیگر منجر به تقویت فضای ریسک گریزی سرمایه گذاران شد و همین امر جوی مبهم را بر بازار فلزات حاکم کرد. رشد شاخص دلار نیز در کاهش تقاضا برای فلزات تاثیرگذار بود.

هم اکنون در تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشد قیمتی مختصر در سطح 1992 دلار قرار گرفته و روی نیز 0/2 درصد گران شده به 2652 دلار رسیده است. سرب با افتی محدود در سطح 1998 دلار معامله می شود و مس با کاهش قیمتی 0/8 درصدی به 6146 دلار رسیده است.