بازیگران بورس (یکشنبه 29 مهر)

خریدهای پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « های‌‌وب »

09:34 - 1400/01/21
خرید و فروش‌های بازیگران بازار در جریان معاملات روز یکشنبه به تعادل نسبی رسید. به‌طوری‌که هر دو گروه از معامله‌گران مبادلات پرحجمی را به ثبت رساند و در نهایت حدود 12میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد.
خریدهای پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « های‌‌وب »

دنیای بورس: در حالی در معاملات روز یکشنبه بیشترین خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت که در مقابل سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام «های‌وب» تمایل نشان دادند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد  مزبور به حدود 17میلیارد تومان رسید. در این راستا 17 میلیون سهم «های‌وب» از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن خریداری شد.

همانطور که عنوان شد بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد «شپنا» بود که با خالص خرید بیش از 23میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی این نماد همراه شد. در این میان 700هزار سهم مزبور از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين خریداری شد.

 الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که در نماد بانک خاورمیانه دو سهامدا عمده به جمع‌آوری سهم پرداختند. به‌طوری‌که در مجموع حدود 4.5میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن و شركت سرمايه‌گذاری سمند خریداری شد.

روندی مشابه در نماد بانک ملت با  خرید بیش از 4میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری با درآمدثابت كوثريكم دنبال شد. در نماد بانک پارسیان نیز خرید سهم از سوی دو حقوقی شرکت دنبال شد. شركت سرمايه‌گذاری تدبير و گروه مالی بانک پارسيان هر کدام بیش از 2میلیون سهم «وپارس» را جمع‌آوری کرد.

در همین راستا حقوقی بانک صادرات نیز خریدهای قابل‌توجهی در این نماد انجام داد. بر این اساس حدود 17میلیون سهم «وبصادر» از سوی گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: رصد تغییر مالکیت‌ها در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که گل‌گهر با خرید 4میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری سپه روبرو شد. همچنین در این روز توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌ شاهد جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده بود. به‌طوری‌که در این روز 341میلیون سهم «ومعادن» از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين عرضه شد. در مقابل این سهام توسط شركت سرمايه‌گذاری صدرتاءمين خریداری شد.

همچنین در این روز شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان به عنوان حقوقی فعال در نماد معادن ‌منگنز ايران‌، اقدام به خرید 5هزار سهم کرد.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز شركت سرمايه‌گذاری نفت وگاز و پتروشيمی تامين به عنوان حقوقی فعال در پتروشیمی فناوران اقدام به خرید 30هزار سهم کرد.

در این میان خود «تاپیکو» با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 130میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی به فروش رفت.