بازیگران بورس (دوشنبه 23 مهر)

خرید سهامداران حقوقی‌ در نمادهای «سپ» و «فخوز»

09:30 - 1400/01/21
معاملات روز دوشنبه همزمان با رشد 3.3درصدی بورس با چرخش زمین بازی به سمت پرتفوی سهامداران خرد ادامه یافت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در این روز به 73میلیارد تومان رسید.
خرید سهامداران حقوقی‌ در نمادهای «سپ» و «فخوز»

دنیای بورس: در این روز بیشترین خرید سهامداران خرد در نمادهای پالایشی و بر محور پالایش نفت اصفهان قرار داشت. این در حالی است که حقوقی‌ها خریدهای قابل‌توجهی در در نماد پرداخت الكترونيک سامان كيش و فولاد خوزستان داشتند که با ارزش بیش از 2میلیارد تومانی دنبال شد. در این میان «سپ» خرید 100هزار سهم از سوی دو حقوقی خود یعنی بانک سامان و گروه توسعه مالی واقتصادی سامان را تجربه کرد.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد گروه پالایشی بیشترین میزان خرید را در میان بازیگران خرد بازار تجربه کردند. به‌‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به حدود 10میلیارد تومان رسید. در این راستا بخش عمده‌ای از خریدها در نماد پالایش نفت اصفهان بود. به‌طوری‌که حدود 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شپنا» جابجا شد.

ب) شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز پتروشیمی آبادان با عرضه 2میلیون سهم از سوی بيمه مركزی ايران مواجه شد. شركت سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز به عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی شازند ، اقدام به فروش بیش از 100هزار سهم کرد .

در این میان پاکسان خرید بیش از 200هزار سهم از سوی شركت مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر و در مقابل عرضه حدود 500هزار سهم توسط دیگر حقوقی یعنی صندوق سرمايه‌گذاری آرمان كارآفرين را تجربه کرد.

شركت رستورانهای زنجيره‌ای گل فوده نیز به عنوان سهامدار عمده در گروه صنعتی پاكشو، خرید 100هزار سهم را ثبت کرد.

همچنین در این گروه «پترول» نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار حقوقی بود. در این راستا شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمی ايرانی و شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد هر کدام یک میلیون سهم این نماد را به پرتفوی خود افزودند.

ج) شرکت‌های معدنی: در این گروه نیز توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌ ، خرید 50هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين را تجربه کرد.

این در حالی است که معادن ‌منگنز ايران با واگذاری 600هزار سهم توسط ‌شركت پويش معادن مواجه شد. اما روند عرضه‌ها در نماد گل‌گهر به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که شركت سرمايه‌گذاری وتوسعه گل گهر به عنوان سهامدار بیش از یک درصدی «کگل» ، فروش 2.5میلیون سهم را رقم زد.

د) گروه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای فلزات اساسی نیز نشان از عرضه سنگین 51میلیون سهمی سهام آلومينيوم ‌ايران‌ توسط شركت بهسازان انرژی تدبيرزنگان دارد. آلومراد نیز دیگر نماد فلزی بود که واگذاری 50هزار سهم توسط شركت ارمغان تجارت مهرگان را تجربه کرد.

این در حالی است که در گروه مزبور، نورد آلومينيوم‌ شاهد خرید 130هزار سهمی از سوی شركت مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين بود.

ه) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بانک خاورمیانه شاهد خرید 600هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن بود. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید 2میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری تدبير و یک میلیون سهم از سوی گروه مالی بانکك پارسيان دنبال شد.

این در حالی است که صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه 1.5میلیون سهم بانک ملت را رقم زد. بانک سینا نیز در این روز خرید یک میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان را تجربه کرد.