خط و نشان عربستان قیمت نفت را بالا برد

09:29 - 1400/01/21
در اولین روز کاری بازار انرژی در این هفته، قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت. نگرانی در زمینه بروز تنش میان عربستان و متحدان غربی این کشور بر سر موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی، اصلی‌ترین دلیل تحریک قیمت به حساب می‌آید.
خط و نشان عربستان قیمت نفت را بالا برد

دیروز خبر رسید که کره جنوبی برای اولین مرتبه در شش ماه اخیر سطح واردات نفت خود از ایران را در ماه سپتامبر صفر رسانده است. انتشار این خبر در تحریک قیمت نفت در صبح امروز نقش‌ داشت.

در این میان اما اصلی‌ترین دلیل صعود بیش از یک درصدی قیمت را می توان به ابهامات موجود بر سر موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی، منتقد حکومت عربستان مرتبط دانست. ناپدید شدن او پس مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه، واکنش تند برخی از متحدان غربی علیه ریاض را در روزهای اخیر پی داشت. در این میان روز گذشته خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور  هرگونه تحریم اقتصادی احتمالی علیه خود را تلافی خواهد کرد. انتشار این خبر منجر به افزایش نگرانی فعالان بازار نفت در زمینه چشم‌انداز عرضه این محصول شد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با رشدی 1/2 درصدی در سطح 81/44 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه نوامبر با افزایشی 1/1 درصدی به 72/1 دلار رسیده است.