هفته سرنوشت‌ساز بازارهای کالایی فرارسید

بازار فلزات در انتظار گزارش‌های اقتصادی چین

09:28 - 1400/01/21
در هفته پیش‌رو قرار است گزارش‌های بسیار مهمی از اقتصاد چین منتشر شود. در حالی‌که تنش‌های تجاری میان این کشور و آمریکا به سطوح بی سابقه‌ای رسیده است، نتیجه این گزارش‌ها تاثیر شایانی بر بازارهای کالایی از جمله فلزات خواهد داشت.
  بازار فلزات در انتظار گزارش‌های اقتصادی چین

در بحبوحه جنگ تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصاد جهانی، بسیاری از فعالان اقتصادی هفته‌هاست که در انتظار انتشارگزارش‌هایی همچون تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت این کشورنشسته‌اند.

در ماه های اخیر عواملی همچون تقویت دلار آمریکا و جنگ تجاری این کشور با قدرت‌های بزرگی همچون چین به شدت بازارهای کالایی از جمله فلزات پایه را زیر فشار قرار داده است. هم اکنون بسیاری تحلیلگران معتقدند قیمت فلزات عوامل بنیادی بازار این محصولات را به صورت درستی منعکس نمی‌کنند و انتظار برای افزایش قیمت این محصولات دور ر از ذهن نیست. با این وجود هراس از کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی و آغاز مجدد دوران رکود، اصلاح قیمت شدیدی را در ماه های اخیر در این بازار رقم زده است.

در وضعیت فعلی که چند ماه از جنگ تجاری میان آمریکا  و چین سپری شده، گزارش‌های کلان اقتصادی چین می‌تواند ارزیابی اولیه‌ مناسبی از تاثیر اقدامات تعرفه‌ای این دو کشور ارائه دهد. با توجه به نقش بسیار پرنگ چین در عرضه و تقاضای کالاهای خام صنعتی، نتیجه این گزارش‌ها از سوی فعالان بازارهای کالایی به دقت مورد توجه قرار خواهد گرفت.  

برنامه انتشار گزارش‌های اقتصادی چین در هفته پیش‌رو به این شرح است:

دوشنبه: وام‌های جدید پرداختی از سوی سیستم بانکی

سه‌شنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه سپتامبر- شاخص قیمت تولید‌کننده ماه سپتامبر

جمعه: سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت ماه سپتامبر- تولید ناخالص داخلی فصل سوم سال- خرده فروشی ماه سپتامبر- نرخ بیکاری ماه سپتامبر