سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

09:28 - 1400/01/21
در پی سقوط ارزش سهام در وال استریت و سرایت این جو منفی به دیگر بورس‌ در نقاط مختلف جهان، طلا معاملات پررونقی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت. در این میان کماکان چشم‌انداز نسبتا روشنی پیش روی طلا قرار دارد.
سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته طلا عملکردی بهتر از انتظار را به ثبت رساند و توانست در بازا نقدی در مقطعی از مرز 1220 دلار عبور کند اما سرانجام در سطح 1217 دلار به معاملات هفتگی پایان داد. سقوط شدید شاخص‌های سهام در وال استریت در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و سرایت این جو منفی به سایر بورس‌های اوراق بهادار در نقاط مختلف جهان، اصلی‌ترین دلیل ورود نقدینگی به بازار طلا و افزایش قیمت این محصول بود.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف تمام اررزهای مطرح شامل یورو، پوند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزلند، ین ژاپن و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست. به تبع این امر در صورت صعود شاخص دلار باید منتظر افزایش فشار بر معاملات طلا باشیم.

وضعیت بازارهای سهام

 پس از شوک هفته گذشته، این هفته بسیاری از معامله‌گران با احتیاط زیادی فعالیت خواهند کرد. در صورت تزلزل مجد بازارها باید شاهد ورود سیل نقدینگی به بازار فلزات قیمتی باشیم امری که می تواند حمایت مضاعفی را از قیمت طلا به عمل آورد.

نشست سران اتحادیه اروپا

نشست سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروسل برگزار خواهد شد. بسیاری از فعالان اقتصای امیدوارند در خلال این نشست سران اروپا و بریتانیا به راهکاری جامع برای خرج این کشور از اتحادیه دست یابند. در صورت وقوع چنین رویدادی، پوند می تواند به شدت در برابر دلار آمریکا تقویت شود امری که از قیمت طلا حمایت خواهد کرد.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته گزارش‌های بسیار تاثیرگذاری در تقویم اقتصادی به چشم می‌خورد و بنابراین احتمال نوسان ملموس ارزهای مطرح بسیار زیاد است. در این صورت بازار طلا نیز در معرض نوسان قیمت شدیدی می‌تواند قرار بگیرد.

دوشنبه: خرده‌فروشی آمریکا در ماه سپتامبر

سه‌شنبه: صورتجلسه نشست بانک مرکزی استرالیا- شاخص قیمت مصرف‌کننده نیوزلند در ماه سپتامبر- گزارش‌های بازار کار بریتانیا در ماه آگوست- شاخص فضای اقتصادی آلمان در ماه اکتبر- فرصت‌های شغلی آمریکا در ماه آگوست

چهارشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در ماه سپتامبر-شاخص قیمت مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر- جوازهای ساختمانی آمریکا در ماه سپتامبر- صورتجلسه نشست بانک مرکزی آمریکا

پنجشنبه: گزارش بیکاری نیوزلند در ماه سپتامبر - خرده فروشی بریتانیا در ماه سپتامبر- نشست سران اتحادیه اروپا

جمعه: شاخص قیمت مصرف کننده کانادا در ماه سپتامبر- فروش خانه‌های در حال ساخت آمریکا در ماه سپتامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

مطابق با پیش‌بینی هفته گذشته طلا سیری صعودی را تجربه کرد اما توانست بهتر از انتظار عمل کرده و در نهایت میانگین 13 هفته‌ای را به سمت بالا قطع کند.

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1259 دلار) – قیمت در عبور از باند میانی بولینگر موفق عمل نکرده است

هشدارهای صعودی: تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای(1204 دلار) و قرارگیری در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1214 دلار)- هیستوگرام  MACD خط سیگنال را به صورت کامل سمت بالا شکسته و نمودار RSI سیری صعودی را تجربه‌ می‌کند

سیگنال‌های تایید: سیگنال تایید قابل ذکری در دست نیست.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1214دلار(میانگین 13 هفته‌ی) دیده می‌شود. .حمایت بعدی در سطح 1207 دلار قرار دارد. سناریوی بدبینانه سقوط قیمت تامیانگین 5 هفته‌ای (1204 دلار) است.

مقاومت‌های پیش رو: محدوده مقاومتی مهمی در سطح 11224 تا 1227 دلار دیده می شود. سناریوی خوش‌بینانه صعود قیمت تا مقاومت 1233 دلار است.

نتیجه‌گیری: کماکان چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا قرار دارد اما اگر قیمت در سطوح بالاتر از میانگین 13 هفته‌ای نتواند خود را تثبیت کند، احتمل کاهش ضرب بازار با نزدیک شدن به اواخر هفته وجود دارد.