بازیگران بورس (چهارشنبه 18 مهر)

حمایت یک هفته‌ای سهامداران حقوقی‌ از بازار سهام

هفته سپری شده بیش از 600 میلیارد تومان نقدینگی از سهامداران حقیقی به حقوقی‌های بازار انتقال یافت. آمار بدست آمده با احتساب برتری سهامداران حقوقی در روز پایانی هفته کاری نشان از حمایت بی‌چون و چرای حقوقی‌های بازار در هفته‌ای که گذشت، دارد.

دنیای بورس: معاملات روز چهارشنبه در حالی با خالص خرید بیش از 41میلیارد تومانی بازیگران عمده پایان یافت که به این ترتیب در مجموع هفته سپری شده شاهد انتقال بیش از 650 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بودیم.

جزئیات تغییر مالکیت‌ها در هفته جاری نشان از حمایت حقوقی‌ها در بیشتر روزها دارد. به‌طوری‌که تنها در جریان معاملات روز سه‌شنبه خالص خرید مثبتی در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد و در مابقی روزها جابه‌جایی نقدینگی در مسیر پرتفوی بازیگران حقیقی به حقوقی بود.

خرید و فروش‌های روز چهارشنبه

در بررسی تغییر مالکیت‌های ثبت شده در معاملات امروز، خریدهای پرحجم حقوقی‌ها در گروه فلزات اساسی دارد. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به بیش از 21میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه و ملی مس ایران قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به حدود 7میلیارد تومان و در نماد «فملی» نیز به 5.5میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که در میان نمادهای فولادی، فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه 3میلیون سهم از سوی مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن مواجه شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس بود که با جابه‌جایی حدود 9میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده همراه شد. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار 1.92درصدی «شبندر» اقدام به خرید 10میلیون سهم مزبور کرد. این صندوق که در حال حاضر 1.71درصد از سهام پالایش نفت تبریز را در اختیار دارد، امروز 3میلیون سهم مزبور را خریداری کرد.

این در حالی است که پالایش نفت اصفهان با عرضه از سوی دو حقوقی مواجه شد؛ واگذاری 199میلیون سهم توسط  سرمايه‌گذاری اهداف و فروش 8میلیون سهم توسط گروه مالی ملت از جمله واگذاری‌های صورت گرفته توسط این حقوقی‌ها در نماد «شپنا» بود.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده صورت گرفت. در این میان شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن به عنوان حقوقی فعال در بانک خاورمیانه اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد. این در حالی است که بانک ملت با عرضه 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت مواجه شد.

اما بانک پارسیان و صادرات شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بودند. بر این اساس شركت سرمايه‌گذاری تدبير و گروه مالی بانک پارسيان در مجموع 600هزار سهم «وپارس» را خریداری کردند. این روند در نماد «وبصادر» با جمع‌آوری 14میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات دنبال شد. این حقوقی در سه روز پایانی هفته بیش از 115میلیون سهم بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود.

ج) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز دارویی رازک با خرید 75هزار سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری توسعه ملی روبرو شد. در نماد سبحان دارو نیز شاهد جابه‌جایی بلوکی سهم میان دو حقوقی شرکت بود. به‌طوری‌که 10میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری البرز عرضه و در مقابل توسط سرمايه‌گذاری اعتلای البرز خریداری شد.

د) شرکت‌های پتروشیمی: در گروه پتروشیمی، سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی اقدام به خرید 5میلیون سهم پتروشیمی شازند کرد. این در حالی است که 870هزار سهم پتروشیمی فناوران از سوی سرمايه‌گذاری ملی ايران عرضه شد.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده را تجربه کرد. بر این اساس 500میلیون سهم «فارس» توسط شركت ملی صنايع پتروشيمی عرضه و در مقابل از سوی گروه پتروشيمی تابان فردا خریداری شد.

Submitted by admin on