بازیگران بورس (شنبه 14 مهر)

حقوقی‌های بازار از کدام نمادها حمایت کردند؟

معاملات روز شنبه در حالی با تغییر مالکیت بیش از 47میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد که در این روز شاهد حمایت معامله‌گران عمده در اکثر نمادهای معاملاتی بودیم. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام گروه فلزی با محوریت نمادهای فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران قرار داشت.

دنیای بورس: در این روز برخی از حقوقی‌‌ها خرید و فروش‌های پرحجمی داشتند که در این راستا عرضه و تقاضای صورت گرفته از سوی سرمايه‌گذاری صباتامين با حجم به مراتب بالاتری دنبال شد. به‌طوری‌که این حقوقی در بازار امروز 43میلیون سهم بانک ملت، 2میلیون سهم سایپا ، بیش از یک میلیون سهم ایران‌خودرو ، 620هزار سهم توکافولاد ، 600هزار سهم سیمان کردستان ، 50هزار سهم سیمان فارس‌نو و بیش از 100هزار سهم نوسازی و ساختمان تهران را عرضه کرد. در مقابل 4.5میلیون سهم توسعه معادن و فلزات و بیش از یک میلیون سهم سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين را به پرتفوی خود افزود.

الف) فلزات اساسی: بررسی تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در بازار در این روز نشان از خالص خرید 27میلیارد تومانی حقوقی‌ها در نمادهای فلزات اساسی دارد. در صدر این خریدهای نیز حمایت از سهم «فولاد» قرار داشت. به‌طوری‌که بیش از 13.5میلیارد تومان از سهام «فولاد» به پرتفوی سهامداران عمده این نماد منتقل شد.

در ادامه این روند نیز تمایل به جمع‌آوری سهام «فملی» قرار داشت که در نهایت حدود 13میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران عمده «فملی» افزوده شد.

ب) شرکت‌ها پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین میزان جابجایی در نماد پالایش نفت تبریز صورت گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به 8.5میلیارد تومان رسید. در این میان 2میلیون سهم «شبریز» از سوی شركت سرمايه‌گذاری هامون سپاهان خریداری شد.

روندی مشابه در نماد پالایش نفت بندرعباس با خرید 2میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران و 340هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر ادامه یافت. این در حالی است که پالایش نفت اصفهان با واگذاری 2میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی گروه مالی ملت مواجه شد.

ج) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. همانطور که عنوان شد سرمايه‌گذاری صباتامين عرضه در دو لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا را به ثبت رساند. فروش 2میلیون سهم «خساپا» و یک میلیون سهم «خودرو» از سوی این حقوقی در حالی شکل گرفت که شركت سرمايه‌گذاری سمند به عنوان دیگر حقوقی «خودرو» ، یک میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

این روند در نماد «خساپا» نیز با خرید یک میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری گروه صنعتی رنا دنبال شد.

در نماد موتورسازان تراکتورسازی ایران نیز شاهد خرید 400هزار سهم از سوی شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان بودیم. صندوق سرمايه گذاری آرمان انديش نیز به عنوان بازارگردان «خپویش» ، اقدام به خرید بیش از 40هزار سهم کرد.

د) شرکت‌های  سرمایه‌گذاری: رصد جابجایی‌های صورت گرفته در گروه سرمایه‌گذاری نیز نشان از آن دارد که در نماد سرمايه‌‌گذاری آتيه‌ دماوند ، گروه كارخانجات صنعتی ومعدنی ايران خرید 100هزار سهم را انجام داد. این روند در نماد سرمایه‌گذاری پردیس با حمایت 4سهامدار عمده ادامه یافته ادامه یافت؛ شركت سرمايه‌گذاری تدبير ، شركت سرمايه‌گذاری پويا ، بیمه پارسیان و صندوق سرمايه‌گذاری تدبيرگران فردا در مجموع حدود یک میلیون سهم «پردیس» را خریداری کردند.

روندی مشابه در نماد سرمايه‌‌گذاری صنعت‌ بيمه‌ با جمع‌آوری 400هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی صبانيک دنبال شد.

این در حالی است که سرمايه‌گذاری خوارزمی با عرضه سنگین 125میلیون سهمی معادل یک درصدی از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن مواجه شد. همچنین در این روز دیگر حقوقی «وخارزم» یعنی گروه مالی بانک مسكن نیز حدود 700هزار سهم را از پرتفوی خود خارج کرد.

همچنین در این روز گروه مالی سپهرصادرات به عنوان سهامدار عمده در نماد سرمايه‌‌گذاری‌ صنعت‌ ومعدن‌ نیز واگذاری 400هزار سهم را رقم زد.

ه) بانک‌ها و موسسه‌‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بانک ملت خرید و فروش قابل‌توجهی از سوی 3حقوقی را تجربه کرد. در حالی 43میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين و 22میلیون سهم دیگر از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت که در مقابل صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم بیش از 11میلیون سهم «وبملت» را جمع‌آوری کرد.

در این روز بانک خاورمیانه نیز خرید 600هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری سمند را تجربه کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید اندک 100هزار سهمی توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد.

این در حالی است که صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به عنوان سهامدار عمده در بانک تجارت، بیش از 44میلیون سهم این بانک را از پرتفوی خود خارج کرد. همچنین بانک اقتصاد نوین نیز با فروش 4میلیون سهم توسط شركت مديريت طرح وتوسعه آينده پويا مواجه شد. شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک سینا، اقدام به فروش 5میلیون سهم این بانکی کرد.

دیگر جابه‌جایی‌های مهم

بررسی روند دیگر تغییرمالکیت‌ها در بازار روز شنبه نشان از آن دارد که گل‌گهر با خرید و حمایت از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که در این روز حدود 2میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری سپه و 2.5میلیون سهم دیگر از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان خریداری شد.

در نماد «های‌وب» نیز شاهد خرید 4میلیون سهم از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن بودیم. گروه مپنا نیز دیر نمادی بود که خرید بیش از 2میلیون سهم از سوی حقوقی فعال یعنی شركت سرمايه‌گذاری كاركنان گروه مپنا را تجربه کرد.

این در حالی است که کشتیرانی با عرضه 1.5میلیون سهم توسط سهامدار عمده یعنی شركت بازسازی كوثرنبوت مواجه شد.

Submitted by admin on