چه عواملی در روزهای اخیر بر بر فلزات پایه تاثیرگذار بودند؟

آلومینیوم پیشتاز معاملات هفتگی فلزات

09:22 - 1400/01/21
این هفته روندی مبهم بر بازار فلزات پایه حاکم بود و در حالی که آلومینیوم و روی توانستند با رشد قیمت هفتگی به کار خود پایان دهند، مس و سرب در محدوده منفی معاملات را به انتها رساندند. همچنین موجودی انبار تمام محصولات معاملاتی در بازار لندن روندی کاهشی را در هفته اخیر تجربه کرد.
آلومینیوم پیشتاز معاملات هفتگی فلزات

این هفته شاخص دلار با رشدی 0/5 درصدی به 95/6 واحد رسید. جهش بازده اسناد خزانه آمریکا به سقف 7 سال و نیم اخیر در حمایت از دلار آمریکا نقش شایانی داشت هر چند که در پایان هفته با انتشار آمار اشتغال ناامیدکننده ماه سپتامبر، بخشی از رشد روزهای پیشین خنثی شد. صعود ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلار کاهش داد.

آلومینیوم این هفته بهترین عملکرد قیمتی را در میان فلزات پایه به ثبت رساند و در روز پنجشنبه توانست به سقف 16 هفته اخیر برسد. روز چهارشنبه شرکت Norsk Hydro اعلام کرد که سایت تولید آلومینای Alunorte در برزیل را به صورت کامل تعطیل کرده است. این سایت به عنوان بزرگترین واحد تولید آلومینا در جهان شناخته می‌شود. انتشار این خبر قیمت آلومینیوم را در مسیر رشد قرار داد. پیش‌تر به علت برخی ملاحظات زیست محیطی، دولت برزیل شرکت مذکور را مجبور کرده بود سطح تولید در سایت Alunorte را پایین بیاورد.

در روز جمعه تمام محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن به محدوده منفی خزیدند. تزلزل بورس‌های اوراق بهادار در سراسر جهان در روز گذشته، بر بازارهای کالایی نیز تاثیر منفی گذاشت و همین امر فشار فروش در بازار فلزات را به میزان ملموسی افزایش داد.

این هفته موجودی انبار محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن باز هم کاهش یافت. در این میان شدیدترین افت ذخایر در انبارهای مس رخ داد.

آلومینیوم پیشتاز معاملات هفتگی فلزات6

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

آلومینیوم پیشتاز معاملات هفتگی فلزات0