رقابت داغی میان تولیدکنندگان CIS، ایران و برزیل در جریان است

پیش‌بینی کاهش قیمت اسلب فولادی در ماه اکتبر

09:21 - 1400/01/21
بسیاری از فعالان بازار اسلب فولادی معتقدند که به تبع افزایش رقابت میان صادرکنندگان منطقه CIS، ایران و برزیل و همچنین تضعیف نسبی تقاضا از سوی مصرف کنندگان در ترکیه و جنوب شرق آسیا، قیمت اسلب در ماه اکتبر روندی نزولی را تجربه خواهد کرد.
پیش‌بینی کاهش قیمت اسلب فولادی در ماه اکتبر

منطقه CIS

به گزارش متال بولتن فعالان بازار محصولات فولادی در منطقه CIS  نسبت به روند قیمت اسلب در هفته‌های پیش رو چندان خوش بین نیستند . علت این امر نیز افزایش حضور برزیل به عنوان صادرکننده این محصول در بازارهای بزرگی همچون اروپا، ترکیه و شرق آسیا عنوان شده است. در عین حال وضعیت تقاضا به ویژه در بازاری همچون ترکیه وضعیت مطلوبی را پشت سرنمی‌گذارد و همین امر نیز فشار بر قیمت را افزایش خواهد داد. تضعیف بازار صنایع پایین دستی در ترکیه و همچنین تزلزل ارزش لیر در برابر دلار، از علل تضعیف تقاضای این کشور در بازار وارداتی به حساب می‌آید. بنابر پیش بینی بسیاری از معامله‌گران اسلب ، قیمت این محصول در قرارداد فوب دریای سیاه در هفته‌های پیش رو به محدوده 460 تا 470 دلار تنزل خواهد کرد. قیمت در ابتدای اکتبر در محدوده 475 تا 485 دلار بود.

ایران

به گفته فعالان بازار با در نظر گرفتن وضعیت تحریم‌های خزنه‌داری آمریکا علیه ایران، عرضه‌کنندگان ایرانی برای جذب مشتری در حال حاضر راهکاری مناسب‌تر از کاهش قیمت پیش روی خود ندارند. در عین حال با کاهش تعداد خطوط حمل و نقل دریایی که حاضر هستند با ایران همکاری کنند، هزینه حمل نیز بالا رفته و همین امر نیز فروشنگدان را مجبور به چایین آوردن بیش از پیش قیمت کرده است.

به گزارش متال بولتن، تولیدکنندگان ایرانی اسلب فولادی قیمت این محصول را در قرارداد فوب خلیج فارس از 480 تا 485 دلار در اوایل سپتامبر به 460 دلار در ابتدای ماه اکتبر رسانده اند. در این میان خبر می‌رسد که تعداد زیادی از محموله های ایرانی هفته گذشته در محدوده قیمت 450 تا 455 دلار در منطقه جنوب شرق آسیا به فروش رسیده‌اند. یکی از تولیدکنندگان شرق آسیا نیز از خرید یک محموله ایرانی اسلب در قیمت 485 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر خبر داده است.

شرق و جنوب شرق آسیا

بسیاری از فعالان بازار محصولات فولادی در این منطقه از انتطار برای کاهش بیش از پیش قیمت به علت افزایش عرضه از سوی ایران، برزیل و منطقه CIS سخن می‌گویند. در عین حال افت تقاضا از سوی واحدهای نورد به علت تضعیف واحد پول ملی بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا، فشار بر قیمت را افزایش خواهد داد.

برزیل

 به علت مسائل تعرفه‌ای، تولیدکنندگان اسلب در برزیل امکان صادرات این محصول به آمریکا را از دست داده‌اند و همین امر نیز آن‌ها را به سوی فروش محصول در بازار اروپا، ترکیه و جنوب شرق آسیا سوق داده است. در این میان معامله‌گران اعتقاد دارند به علت رقابت زیاد میان فروشندگان در این مناطق، فولادسازان برزیل مجبور به پایین آوردن قیمت های خود هستند. هم اکنون خبر می رسد که برخی از محموله های اسلب برزیل در قیمت 485 دلار در قرارداد فوب به مشتریان آسیایی فروخته شده اند. قیمت در اواخر سپتامبر در سطح 500 تا 510 دلار بود.