بازیگران بورس (7 مهر)

کدام حقوقی سهام « شبندر » را عرضه کرد؟

معاملات نخستین روز کاری هفته با تداوم تغییر مالکیت‌ها از سوی سهامداران خُرد ادامه یافت. به‌طوری‌که حقیقی‌ها برای هجدهمین روز متوالی توانستند جابه‌جایی‌ سهام را در مسیر پرتفوی خود حفظ کنند.

دنیای بورس: در جریان معاملات روز شنبه بیش از 380میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.

بررسی روند جابجایی‌ها نشان از آن دارد که حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت بندرعباس داشتند که با خالص خریدی در حدود 44میلیارد تومان همراه شد. در این راستا بیشترین عرضه مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بود که با حجمی بالغ بر 36.6میلیون سهم دنبال شد. این در حالی است که معامله‌گران عمده خریدهای قابل‌توجه در نماد پتروشیمی جم داشته که با خالص خرید 2.8میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد سهامداران خرد بازار خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای پالایشی داشتند که این امر سبب شد تا حقوقی‌های این گروه ، اقدام به عرضه سهام کنند. صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در «شبندر» در حالی امروز نیز بیش از 36میلیون سهم را واگذار کرد که در 2روز پایانی هفته گذشته شاهد خروج بیش از 180میلیون سهم از پرتفوی این حقوقی بودیم.

البته این حقوقی در نماد پالایش نفت تبریز نیز عرضه‌هایی را ثبت کرد؛ با احتساب واگذاری 4.5میلیون سهم «شبریز» در جریان معاملات امروز، میزان واگذاری این سهم توسط این حقوقی در 3روز اخیر به بیش از 15میلیون سهم رسید.

در نماد پالایش نفت اصفهان نیز شاهد واگذاری 5.5میلیون سهم توسط سهامدار عمده یعنی گروه مالی ملت بودیم.

ب) گروه محصول‌های شیمیایی: در این روز گروه شیمیایی خالص خریدی در حدود 70میلیارد تومان را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد و به این ترتیب بیشترین رقم تغییر مالکیت‌ها به این صنعت تعلق گرفت. در صدر خریدهای صورت گرفته نیز تمایل به جمع‌آوری سهام پتروشیمی پردیس قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید 23میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید.

در نماد گسترش نفت و گاز پارسيان نیز شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به روند عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در نماد صنايع‌ شيميايی ‌سينا نیز شاهد عرضه 400هزار سهم از سوی شركت رويال صدف كيش بودیم.

در نماد «پترول» نیز دو سهامدار عمده به خروج از سهم پرداختند . به این ترتیب طراحان فرازسپهر بهمراه شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد در مجموع 7میلیون سهم «پترول» را واگذار کردند.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: گروه بانکی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار این روز بود. به‌طوری‌که این صنعت با خالص خرید بیش از 33میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران حقیقی روبرو شد. در صدر این خریدها نیز جابجایی سهام بانک صادرات قرار داشت. به‌طوری‌که حدود 25میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وبصادر» جابجا شد. در این میان صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات اقدام به عرضه 500هزار سهم «وبصادر» کرد.

در نماد پست بانک نیز تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده برای چهارمین روز متوالی صورت گرفت. بر این اساس امروز نیز صندوق بازارگردانی پست بانک ايران، 32میلیون سهم «وپست» را عرضه کرد و به این ترتیب طی 4روز اخیر 130میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. در همین راستا گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک ملت، فروش 7میلیون سهم را ثبت کرد.

د) شرکت‌های بیمه‌ای: در میان نمادهای بیمه‌ای نیز شاهد واگذاری 5میلیون سهم بیمه آسیا از سوی شركت سرمايه‌گذاری توسعه معين ملت بودیم. این روند در نماد بیمه البرز با واگذاری از سوی دو سهامدار عمده ادامه یافت. بر این اساس فروش 40میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری توسعه معين ملت و بیش از 4میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به ثبت رسید.

شركت گلسا پلاستيک دماوند نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بیمه دانا، اقدام به عرضه 6.7میلیون سهم کرد.

ه) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز در حالی گسترش‌ سرمايه‌گذاری ‌ايران‌خودرو شاهد فروش 2میلیون سهم توسط ایران‌خودرو بود که خود نماد «خودرو» نیز عرضه بیش از 10میلیون سهمی را از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامین تجربه کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در سایپا نیز عرضه 10میلیون سهم را ثبت کرد.

همچنین در نماد «خساپا» بیش از 2میلیون سهم نیز توسط شركت توسعه سرمايه رادين عرضه شد. این روند در نماد زامیاد با عرضه بیشاز 20میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری و توسعه صنعتی نيوان ابتكار دنبال شد.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در این روز فولاد مبارکه اصفهان با واگذاری بیش از 22میلیون سهم از سوی توسعه ومديريت سرمايه صبا مواجه شد. روند عرضه‌ها در نماد فولاد کاوه جنوب کیش نیز با واگذاری 4.6میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن دنبال شد.

در نماد «های وب»نیز بیش از 4میلیون سهم توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن به فروش رفت. شركت سرمايه‌گذاری فرهنگيان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد ماشین‌سازی اراک اقدام به عرضه 10میلیون سهم کرد.

Submitted by admin on