تداوم کمبود عرضه سرب و روی در بازارهای آسیایی

09:16 - 1400/01/21
این هفته باز هم پریمیوم های نقدی روی در بازار چین افزایش یافت و به اوج 21 ماه اخیر رسید. علت اصلی این امر کمبود عرضه و باز بودن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای بود. در بازارهای جنوب شرق آسیا و بازار هند نیز شاهد سناریویی مشابه بودیم. در مورد سرب این هفته محموله نه چندان بزرگی از سوی ایران وارد بازارهای آسیایی شد اما ورود این محموله نتوانست عطش بازار را فرونشاند.
تداوم کمبود عرضه سرب و روی در بازارهای آسیایی

به گزارش متال بولتن پریمیوم نقدی روی در قرارداد Cif شانگهای روز بیست و پنجم سپتامبر به 260 تا 280 دلار رسید که این رقم از ژانویه 2017 در بازار دیده نشده بود. پریمیویم نقدی در منطقه آزاد شانگهای نیز در محدوده 280 تا 300 دلار قرار گرفت. این رقم از زمان محاسبه پریمیوم های نقدی از سوی متال بولتن در مارس 2009 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

افت ملموس ذخایر روی در بنادر چین و همچنین کمبود عرضه این محصول به تحریک بیش از پریمیویم‌های نقدی در هفته‌های اخیر منجر شده است. در هفته ماقبل میزان ذخایر روی در انبارهای بازار آتی شانگهای با کاهشی بیش از 3 هزار تن به کف 10 ساله یعنی کمتر از 34 هزار تن رسید. همچنین سطح موجودی انبار در منطقه آزاد شانگهای در پایان آگوست با افتی بیش از 40 هزار تن نسبت به ماه جولای در سطح 100 هزار تن قارر گرفت. با این وجود کاهش رقم آربیتراژ فیزیکی میان لندن و شانگهای تقاضا باری روی را در بازار چین این هفته کمی کاهش داد.

روند افزایش پریمیویم نقدی در بازار جنوب شرق آسیا و بازارهند نیز دیده شد. در قراردادهای Cif جنوب شرق آسیا پریمیویم نقدی با افزایشی 5 تا 15 دلاری نسبت به هفته گذشته به 150 تا 180 دلار در این هفته رسید. در بازار هند پریمیوم نقدی 5 دلار افزایش یافت و در سطح 225 تا 250 دلار قرار گرفت.

در این میان ورود محوله ای کوچک از سرب تولیدی ایران به بازار هند کمی بازار را آرام کرد اما در نهایت نتوانست پریمیویم نقدی را در پایین بیاورد. پریمیویم نقدی شمش روی در این بازار بدون تغییر نسبت به هفته ماقبل در محدوده 60 تا 110دلار قرار گرفت. همچنین پریمیویم در بازار جنوب شرق آسیا این هفته به 100 تا 110 دلار در هر تن رسید.