گلدمن ساکس پیش بینی کرد

چشم‌انداز روشن پیش روی نفت و فلزات پایه

09:10 - 1400/01/21
بانک مشهور گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد که روند تقویت دلار آمریکا در موضع خوش‌بینانه این بانک پیرامون قیمت در بازارهای کالایی از جمله نفت و فلزات پایه خللی  وارد نمی‌کند چرا که کمبود عرضه در این بازارها تاثیر تقویت دلار را خنثی خواهد کرد. در این میان تحلیلگران این موسسه موضع خود را نسبت به قیمت طلا کمی تلطیف کرده‌اند.
چشم‌انداز روشن پیش روی نفت و فلزات پایه

براساس گزارش گلدمن ساکس رشد بهتر از انتظار اقتصاد آمریکا در تقویت دلار این کشور در برابر ارزهای مطرح جهان نقش پررنگی را ایفا کرده است. در عین حال جنگ تجاری چین و آمریکا نیز فضای ریسک‌گریزی را در اقتصادهای نوظهور تقویت کرده امری که تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن را بالا برده است. با تقویت ارزش دلار آمریکا، تقاضا در بازارهای کالایی از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری در ماه های اخیر به میزان ملموسی کاهش یافته است.

با این وجود تحلیلگران گلدمن ساکس معقدند که این روند ادامه‌دار نخواهد بود چرا که کمبود عرضه در بازارهای کالایی از جمله نفت و فلزات در نهایت بر تاثیر تقویت دلار چیره خواهد شد. افزایش  پریمیوم های نقدی در بازار این محصولات را می توان نشانه‌ای قوی از کمبود عرضه به حساب آورد.

بر طبق برآوردهای گلدمن ساکس، در بازار فلزات کمبود عرضه می‌تواند قیمت‌ها را در مسیر صعودی قرار دهد. در عین حال وجود تقاضای قوی از سوی آمریکا برای نفت خام ، چشم‌انداز اخلال در عرضه این محصول و محدودیت تولید نفت شیل نیز از دلایلی به شمار می‌روند که دورنمای مثبتی را پیش روی بازار نفت قرار می‌دهند.  بر این اساس قیمت نفت در میان مدت می تواند در محدوده 80 دلار تثبیت شود.

در این میان موضع این بانک در زمینه بازار طلا کمی تلطیف شده است. به علت ایجاد موج فروش در اقتصادهای نوظهور ، برآورد قیمت طلا از سوی این موسسه در 12 ماه آینده از 1450 دلار به 1324 دلار تنزل پیدا کرده است.