نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (27 شهریور)

09:10 - 1400/01/21
شاخص کل در واپسین روز معاملات این هفته با فشار عرضه در بزرگان بازار بیش از 700 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به کانال 157 هزار واحدی بازگشت. با وجود فشار عرضه در گروه‌های کامودیتی‌محور و اثر منفی آن بر دماسنج اصلی بازار، رشد 2 درصدی شاخص‌ هم‌وزن از تداوم رونق در صنایع کوچکتر بازار حکایت دارد. واگرایی این نماگرها نشانه‌ای از شکل‌گیری دو جبهه گوناگون در معاملات امروز است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (27 شهریور)

دنیای بورس: با گذر از موعد تسویه‌حساب معاملات اعتباری، دادوستدهای امروز بورس تهران در دو جبهه کاملا متفاوت در حال انجام است. از یک طرف، گروه‌های اصلی و کامودیتی‌محور، شامل فلزات اساسی، معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها تحت فشار عرضه قرار دارند و در سمت دیگر بازار، سهام خودرویی‌، بانک‌ها، نمادهای غذایی و سایر صنایع کوچکتر به لطف تداوم تقاضای قدر‌تمند غالبا در بازه مثبت قیمت در حال مبادله هستند.
این تقابل را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. از یک سو، به نظر می‌رسد احتیاط و عقب‌نشینی تقاضا در سهام کالامحور عمدتا ناشی از تعدیل‌های هزینه‌ای پیش‌رو است. ضمن اینکه نگرانی از سرنوشت قیمت‌های جهانی و تحریم‌ها ابهامات این صنایع را افزون‌تر کرده است. این مساله عاملی مهم در جریان‌یافتن نقدینگی از این صنایع به سمت جبهه مقابل است. از طرف دیگر، وزن‌دهی سرمایه‌گذاران به عوامل منفی در روزهای اخیر با تعدیل قریب‌الوقوع نرخ خوراک واحدی پتروشیمی و همچنین اصلاح قیمت یارانه انرژی فلزکاران بیشتر شده است و در این دورنما آزادسازی کالاهای پایه از قید قیمت‌گذاری دستوری توجه چندانی از سوی سهامداران جلب نکرد. این اتفاق در واکنش سهامداران به معاملات دیروز محصولات پلیمری در بورس کالا قابل شناسایی است.

رمز بی‌واکنشی به آزادسازی قیمت‌ها

بیشترین فشار بر شاخص کل در جریان معاملات از محل افت قیمت در سهام گروه پتروشیمی رقم خورده است. عدم اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به نحوه محاسبه نرخ خوراک همچنان از ابهامات جدی این گروه به شمار می‌رود. حتی اولین نوبت از معاملات محصولات پلیمری با سقف باز نوسان در معاملات دیروز بورس کالا نتوانست تقاضای سهام وابسته از جمله «شاراک» و «جم» را تحریک کند. برخی از محصولات کلیدی «شاراک» و «جم» در روز گذشته عمدتا با رشد بیش از 60 درصدی نسبت به قیمت پایه معامله شدند؛ اما این اتفاق در تقاضای این نمادها اثر مثبتی نداشت. به نظر می‌رسد در تقابل عوامل موثر بر سهام این گروه، همچنان وزنه به سمت ابهام نرخ خوراک می‌چربد؛ هر چند رونمایی از عملکرد شهریور شرکت‌ها نقش موثری در جابه‌جایی نقدینگی ایفا خواهد کرد.

از طرف دیگر، بزرگان فلزات و در بین آنها فولادسازان پس از حذف سقف رقابت در بورس کالا چندان پرفروغ ظاهر نشدند. عدم‌اطمینان در مورد بند اصلاح مشروط یارانه انرژی فولادسازان در نامه جدید وزیر صنعت به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عوامل عقب‌نشینی در سهام این گروه به شمار می‌رود که در کنار فشار بر بازار جهانی فلزات رنگین مانع از رشد تقاضا در سهام فلزات شده‌اند.

با این حال، یک محرک کالایی «فولاد» را برای مقاطعی در میانه معاملات به محدوده مثبت بازگرداند. به بیان دقیق‌تر، فولاد مبارکه اصفهان امروز محصولات خود را برای دومین نوبت با سقف باز نوسان در بورس کالا عرضه کرد. هر تن ورق گرم گرید B این بنگاه در معاملات امروز در حدود 4 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به جلسه قبلی در روز شنبه بیش از 12 درصد رشد داشت. افزایش قابل‌توجه قیمت محصولات فولاد با نوبت قبلی و همچنین اختلاف آشکار با قیمت‌های فروش مرداد، از جذابیت سهام این گروه حکایت دارد(این تغییر برای عرضه‌کنندگان عمده در بورس محسوس خواهد بود)؛ اما عدم‌اطمینان از عوامل موثر بر بهای تمام‌شده، مانع اصلی رشد قیمت سهام این گروه است. البته نباید فراموش کرد که حفظ سود از ریسک تعطیلات چند روزه عامل دیگر فشار بر قیمت‌هاست.

ناهمگونی در صف بانکی‌ها

رشد دسته‌جمعی در معاملات امروز ادامه نیافت و پیشتاز بلامنازع این گروه، یعنی نماد بانک ملت وارد مدار اصلاح شد. با این حال، قدرت‌نمایی تقاضا در نماد بانک‌های تجارت، اقتصاد نوین، پارسیان و بانک دی جالب‌توجه بود. نمادهای این گروه جزو صدرنشینان جدول بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند، به‌طوری که در نماد «وتجارت» بیش از 800 میلیون سهم دست‌به‌دست شد و بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد اما عطش سیری‌ناپذیر تقاضا صف خرید بیش 7 میلیونی را در پایان معاملات این سهم منتظر گذاشت.