تولید جهانی کاهش خواهد یافت؟

بازار آلومینیوم زیر فشار افزایش هزینه

09:06 - 1400/01/21
افزایش ملموس قیمت آلومینا در بازارهای جهانی، حاشیه سود تولیدکنندگان آلومینیوم را کاهش داده امری که بر سطح تولید تاثیرگذار بودخ است. در این میان کاهش تولید آلومینیوم از سوی کارخانجات چینی در ماه گذشته میلادی زنگ خطری را در زمینه احتمال تداوم این وضعیت و افت تولید این محصول در سطح جهانی به صدا درآورده است.
بازار آلومینیوم زیر فشار افزایش هزینه

اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که میزان تولید آلومینیوم این کشور در ماه آگوست با افت ماهانه‌ای به میزان 3 درصد به 2/84 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که سطح تولید در ماه جولای رکور تاریخی 2/93 میلیون تن را تجربه کرده بو.

اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید در بزرگترین کشور تولید کننده آلومینیوم جهان، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود کارخانجات است. قیمت آلومینیوم در ماه آگوست افزایشی 2/1 درصدی را در بازار آتی شانگهای تجربه کرد و بنابراین بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که رشد قیمت بتواند میزان تولید این محصول را تحریک کند.

در این میان اما افزایش هزینه های تولید به ویژه تداوم صعود قیمت آلومینا، اصلی‌ترین دلیل کاهش سودآوری تولیدکنندگان آلومینیوم به حساب می‌آید. قیمت آلومینا در بازار چین با رشدی 10/8 درصدی در ماه آگوست مواجه شد.

در سال جاری میلادی کمبود عرضه آلومینا در بازار جهانی مشهود بود. عوامل متعددی همچون توقف تولید در سایت Alunorte شرکت نورسک هیدرو در برزیل، تحریم شرکت روسال از سوی خزانه‌داری آمریکا و اعتصاب کارگری واحدهای تولید آلومینای شرکت آلکوا در غرب استرالیا در کاهش عرضه این محصول نقش داشته است.

در این میان با کاهش عرضه آلومینا، قیمت این محصول در سال جاری جهشی ملموس را تجربه کرد. این امر بسیاری از تولیدکنندگان آلومینا در داخل چین را به صادرات این محصول ترغیب و همین امر میزان عرضه به بازار داخلی را بیش از پیش محدود کرد. به این ترتیب قیمت آلومینا در بازارهای مرکزی چین این هفته به بالاترین سطح از دسامبر سال گذشته تاکنون رسید.

با در نظر گرفتن ارقام اعلام شده از سوی اداره آمار ملی چین، تولید آلومینیوم این کشور در هشت ماه ابتدایی سال 2018 با رشدی 3/5 درصدی نسبت به مدت مشابه شال گذشته در سطح 22/21 میلیون تن قرار گرفته اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند که روند افزایش تولید در ادامه سال تداوم نخواهد یافت.

از میانه نوامبر برنامه کاهش تولید در صنایع آلاینده چین آغاز خواهد شد. در پیش نویس طرح کاهش تولید سال 2018 همانند سال گذشته میزان کاهش تولید در نظر گرفته برای واحدهای تولید آلومینیوم در سطح 30 درصد قرار گرفته بود اما اخیرا خبر رسید که احتمال دارد دولت مرکزی به مقامات محلی این اختیار را بدهد که میزان کاهش تولید را با توجه به معیارهای کلان زیست محیطی ابلاغ شده راسا نتظیم کنند. بنابراین احتمال دارد این برنامه با نعطاف بیشتری نسبت به سال 2017 به اجرا در آید. در صورت وقوع چنین امری، تقاضا برای آلومینا کاهش ملموسی را تجربه نخواهد کرد و قیمت این محصول تعدیل نخواهد شد. در این میان با وجود اینکه با اجرای طرح کاهش تولید ، فشار تقاضا در بازار آلومینا در بازار چین می یابد اما قیمت‌های جذاب این محصول در بازار صادراتی مسلما محموله های چینی را به سوی این بازارها گسیل خواهد کرد امری که می تواند در میان مدت بازار بخشی از کمبود عرضه در بازار جهانی را جبران کند اما بازار چین باز هم در فشار خواهد بود.